Facebook verhoogt usability

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook verhoogt usability

De meest recente aanpassingen bij Facebook zijn subtiel maar wel krachtig. De internetreus paste de manier van afbeeldingen nogmaals aan, zeker in de goede richting als je het mij vraagt. De lightbox waarin de afbeelding getoond wordt, neemt minder plaats in. Door de lightbox te verkleinen wordt deze weergegeven in het huidige venster, zonder een scroll naar beneden voor de likes en de reacties te bekijken. Deze werden naast de foto geplaatst met een interne scroll. Zo kunnen gebruikers sneller alle reacties bekijken.

 

Hiermee speelt Facebook in op de pure waarde van het bedrijf: "meer interactie uitlokken en meer dialoog creëren". En daar slagen ze goed in. Want onderzoek heeft uitgewezen dat reacties van anderen sterker aanzetten tot reageren. Door deze dus direct in de kijker te plaatsen, wordt dit bij de gebruikers gestimuleerd.

Gebruikers hebben nog steeds de mogelijkheid om tussen foto's te switchen in de lightbox. Dit is enkel zichtbaar bij een mouse-over. Maar zeker niet onhandig om foto's mooier en groter weer te geven.

Zij die een commerciële geest hebben, merkten zeker en vast de advertenties rechts onder in de lightbox. Bij weinig reacties wordt het scherm opgevuld met advertenties. Voor de kenners: het gaat hier enkel om "sponsored stories" en niet de traditionele advertenties.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies