Algemeen04.06.2008

Fake it until you make it (Huur je status!)


Fake it until you make it (Huur je status!)

Fake it until you make it. Dat is ongeveer de gedachtengang achter websites als  Bag Borrow or Steal, Blingyourself.com en Borrowedbling.com,
allen actief in het verhuren van luxeartikelen zoals dameshandtassen,
uurwerken en juwelen. De bij dames mateloos populaire Fendy Spy handtas
bijvoorbeeld kan voor € 200 per week worden gehuurd, een fractie van de
reële aankoopwaarde, die voor sommige van de Fendi-modellen tot €
25.000 bedraagt.

 

 

Dat ook durfkapitalisten in dit verhuurmodel
geloven, bewees de kapitaalinjectie van € 20 miljoen die BBS midden
vorig jaar te beurt viel. BBS’s geldschieters hopen de site over een
aantal jaren te gelde te maken, waarbij een bedrag van 500 miljoen
dollar wordt vooropgesteld. Daarvoor moest BBS wel haar businessmodel
aanpassen. Verhuurde de site eerst enkel handtassen (beperkte winsten,
zelfs op dure handtassen), dan werd ondertussen de stap gezet naat
juwelen. Een Rosiblu-armband (waarde € 25.000) kan voor een week worden
gehuurd voor de bagatel van € 610, maar ook parels van Chanel, Chopard-
en Rolexhorloges en couturehandtassen van Hermès zitten in het
assortiment. ‘Dit model heeft de toekomst,’ zegt bijoutier Coralie Charriol Paul, die ook in de Raad van Bestuur van BBS zetelt. ‘Stukken die € 150.000 waard zijn kunnen een ganse winter lang worden gehuurd voor € 2.500. Je kan met ander woorden status huren.

Deze
3 websites mikken op een clientèle die regelmatig op zakendiners,
liefdadigheidsgala’s en andere mondaine evenementen worden uitgenodigd.
Volgens de eigenaars stijgt het zakencijfer voorlopig nog maandelijks
met 40% en huren de meeste bezoekers van bij de inschrijving. ” In
plaats van € 8.000 te besteden aan de aankoop van één stuk, kan je voor
die prijs 14 stukken elk afzonderlijk voor een maand huren. Er is een
trend ontstaan waarbij mensen luxejachten, vakantieverblijven en
privé-jets huren of leasen, dus ook juwelen schrijven zich in dat
rijtje in. Ook het wantrouwen tegenover het maken van finnaciële
transacties via internet is zo goed als verdwenen
,’ zegt Michèle Krause, CEO en oprichter van Blingyourself.com.

Anderen zijn kritischer, zoals Jack Yeaton, communicatiedirecteur bij de Amerikaanse juwelier Verdura. Het
bussinesmodel voor handtassen verschilt van dat voor juwelen. Vrouwen
worden smoor op hun juwelen. Coco Chanel droeg 30 jaar dezelfde
armband.
Ik kan amper geloven dat ze hem na 4 weken zou hebben ingeleverd. En wat met de verzekering?’

Larry Boland, Voorzitter van Piaget Noord Amerika treedt Yeaton bij: “Het
is waar dat men vandaag alles kan huren, van een kledingstuk tot een
privé-jet. Maar hier bij Piaget zijn we ervan overtuigd dat een juweel
door de eigenaar wordt gekoesterd en nadien overhandigd aan de volgende
generatie… eerder dan de volgende dag ingeleverd
.”

Opmerkelijk genoeg worden nog steeds meer handtassen dan juwelen verhuurd.  Coralie Charriol Paul  weet waarom: “Ik
denk niet dat de huurmarkt uiteindelijk een groot effect zal hebben op
de verkoopmarkt. De markt voor juwelen bedraagt 15 miljard dollar. De
huurmarkt zal daar in het beste geval 1 miljard van afsnoepen.
Trouwens, veel mensen vinden huren niet chique. En er is ook het merk.
Mensen willen een boutique binnenstappen en het merk voelen, het
ervaren. Niemand zal ooit iets huren als het merk niet bestaat
.’  

[Bron: Financial Times]