Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Financiële
instellingen, geconfronteerd met een kwakkelende hypotheekmarkt en een ouder
wordend publiek, richten zich steeds meer op sociale netwerken om nieuwe en
jonge klanten te recruteren. Dat schrijft het magazine InformationWeek. De
financiële sector begint volgens het magazine immers te beseffen dat men voor
het recruteren van die jonge klanten aanwezig moet zijn op plekken waar die
aanwezig zijn. Jonge klanten voelen zich ook veel comfortabeler met online
bankieren dan oudere generaties en maken zich minder zorgen over de
veiligheidsproblematiek rond online financiële transacties.
“Het
onderzoeksbureau Gartner voorspelde twee jaar geleden al dat sociale netwerken
en toepassingen van Web 2.0 zoals wikis, podcasts en blogs voor banken en
andere financiële dienstenleveranciers steeds belangrijker in hun zoektocht
naar de ontwikkeling van niet-traditionele distributiekanalen en het leggen van
nieuwe persoonlijke relaties met jongere klanten, die wantrouwig staan tegen
het conventionele leningsaanbod,” aldus InformationWeek. “Maar die
voorspelling begint pas nu echt uit te komen.” Er zijn volgens het
magazine talloze jongeren die nog nooit de binnenkant van een bank hebben
gezien, maar wel vertrouwd zijn met online transacties.
“De
Nederlandse bank ING Direct heeft al de website MoveOutMoveUp.com, gericht op
gezinnen die hun eerste huis willen kopen, met community-gerichte forums en
adviespagina’s voor bijvoorbeeld jonge ouders of welstellende
samenwonenden,” aldus InformationWeek. “De financiële
dienstenverlener Fiserv koos echter voor Facebook, waar de gebruikers met de
MyMoney-toepassing rekeningen kunnen bepalen, geldtransfers kunnen doen en hun
rekeningen kunnen controleren. MyMoney werd speciaal ontwikkeld voor Facebook
en is gericht op kredietinstellingen die jonge internetgebruikers willen bereiken.
“De
kredietinstellingen hebben een probleem,” stelt Richard Jones,
onderdirecteur van Fiserv, tegenover InformationWeek. “Hun publiek heeft
op dit ogenblik een gemiddelde leeftijd van 47 jaar en dat wordt altijd maar
ouder. Facebook is een locatie waar ze jongere klanten kunnen ontmoeten.”
MyMoney werkt op dit ogenblik samen met 36 kredietinstellingen. Op dit ogenblik
hebben meer dan duizend Facebook-gebruikers de toepassing gedownload.
[Bron: Managing 21]