Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Gisteren
kreeg ik in mijn bachelor na bachelor opleiding marketing-communicatie een
nieuw vak (e-communicatie) gedoceerd door Jesse Wynants, strategic planner bij
Boondoggle. Hij toonde ons tijdens het 3uur durende college een leuke social media
tool die hij een dag eerder op het internet vond en ik toch even het
vermelden waard vond: De “Friend-O-Meter”.
M’n eigen
facebook vriendenkring (niet de Belgiancowboys vriendenkring die vnl. uit
bloggers bestaat) telt zo’n 500-tal mensen (kennissen meestal) waarvan ik de
meeste slechts oppervlakkig ken. De (Engelse telefonie-operator Orange) Friend-o-Meter
legde dit dan ook pijnlijk bloot.
Op de website – opgezet door Orange UK – ter promotie van de Motorola DEXT, kun je verbinding maken met je Twitter-, Facebook- en Myspace-accounts.
De machine haalt vervolgens data op van al je vrienden en stelt je daarna tien
vragen, selectief gekozen uit je vriendengroep.
Hoe werkt het?
Wie is er fan van een bepaalde band, van
wie is deze avatar en hoe oud is je oudste online vriendje? Allemaal vragen die
in sneltreinvaart moeten worden beantwoord. Mijn score was slechts 5 op 10.. De vrienden in mijn Facebook staan nog redelijk
dichtbij, maar de mensen die ik op Twitter volg, blijven toch redelijk
onbekenden voor me. Van de meesten weet ik niets meer dan een toevallige tweet
die langskomt in de stroom aan updates.
Iedereen aan de DEXT
Iedereen met een lage score moet volgens Orange dus aan de DEXT. Op die
manier heb je dagelijks overzicht van alles wat je vriendjes doen, en weet je
wellicht wel wat ze allemaal de afgelopen avond hebben gedaan. Het toestel doet
daarin denken aan de Vodafone 360 dienst die zich ook
concentreert rond je contacten. Een andere oplossing voor een hogere score is
iets selectiever worden in wie je volgt.