Gebruik van social media bij Belgische journalisten voorbije jaar verdubbeld

Vorig artikel Volgend artikel

Gebruik van social media bij Belgische journalisten voorbije jaar verdubbeld

Belgische journalisten maken steeds vaker gebruik van social media voor hun werk. Dat blijkt uit een enquête die werd uitgevoerd door Quadrant Communications. Van sommige toepassingen is het professioneel gebruik zelfs verdubbeld tegenover vorig jaar, toen een gelijkaardig onderzoek liep. Toch is nog altijd maar een minderheid van de Belgische pers overtuigd van de voordelen van social media.

Het aantal journalisten dat Twitter gebruikt voor professionele doeleinden is gestegen van 9 naar 18%. In totaal heeft meer dan een kwart van de Belgische journalisten een Twitter-account. Zowat een kwart van de Belgische journalisten vindt het prima dat pr-verantwoordelijken via Facebook contact met hen opnemen. Vorig jaar was dat circa 15%. Ook opvallend: terwijl in 2009 nog 38% van de journalisten nog zonder een Facebook-account door het leven gingen, is dat nu nog 27%. Uit de enquête blijkt ook dat online video steeds belangrijker wordt in perscommunicatie. Bijna een kwart van de journalisten pikt geregeld een webcast of webvideo mee om zich te informeren. Vorig jaar was dat 12%.

RSS (real simple syndication, een eenvoudige manier om op de hoogte te blijven van nieuwe inhoud op websites of blogs die je interessant vindt) wordt steeds populairder, al blijft het gebruik ervan nog erg beperkt. Vorig jaar gaf amper 5% te kennen dat ze daarmee snel nieuws vonden over mensen, bedrijven of producten waar ze vaak over schrijven – volgens het nieuwe onderzoek is dat nu meer dan 10%. Vorig jaar ging amper 20% van de Belgische journalisten geregeld een kijkje nemen op blogs die voor hen relevant zijn, maar intussen is dat zowat een derde. Veel meer dan hun Franstalige collega's verwachten Vlaamse journalisten van blogs dat ze nieuws bevatten (circa 60%, tegenover 23% aan Franstalige kant). Franstaligen zien blogs vooral als een goede bron voor achtergrondinformatie (51%, tegenover een kleine 20% bij de Nederlandstaligen).

Andere populaire social media zijn Wikipedia (wordt door 86,5% van de Belgische journalisten gebruikt), Youtube (scoorde 77%), LinkedIn (57%), Flickr (24%), een persoonlijke blog bijhouden (gemiddeld 16%, maar bij Franstaligen veeleer 20%), MySpace (14%) en Plaxo (12%). Netlog scoorde 10% bij de Nederlandstaligen. Minder hoog scoren zogenaamde "social bookmarking"-diensten zoals Delicious, Digg en StumbleUpon. Hier maakt gemiddeld 4% van de Belgische journalisten al eens gebruik van. Ook zogenaamde "location based services", zoals Gowalla en FourSquare, zijn – nog? – niet erg populair; geen enkele van de Franstalige journalisten gaf aan daar gebruik van te maken, terwijl ook de Nederlandstaligen op circa 4% blijven steken. In SecondLife – nog niet zolang geleden nochtans een enorme hype – kom je welgeteld nog twee journalisten tegen. 

Meestal gaan journalisten aan de slag met social media op aanraden van een vriend of collega (61,5%), omdat ze erover hebben gelezen (27 %) of – vooral aan Franstalige kant – nadat ze er kennis mee hebben gemaakt op een evenement (12%). Geen enkele Franstalige journalist wordt er van hogerhand toe verplicht, wat voor 3,6% van hun Nederlandstalige collega's wel het geval is.

"Bij journalisten bestaat een grote verdeeldheid over het nut van social media", zegt Frank De Graeve van Quadrant Communications. "Niettemin is het aantal voorstanders op een jaar tijd gevoelig gestegen. Wellicht heeft het toenemend gebruik van social media door politici heel wat journalisten overstag doen gaan. De technologische middelen waarover steeds meer journalisten tegenwoordig beschikken, de stijgende maatschappelijke relevantie van sociale netwerken en aanstekelijke buitenlandse voorbeelden zijn eveneens mogelijke factoren. Men moet wel beseffen dat het slechts een minderheid van de journalisten is dat gebruik maakt van social media."

Over het onderzoek

De enquête liep in september dit jaar. De vragen stonden online en er werd via e-mail een uitnodiging uitgestuurd naar meer dan 1.800 Belgische beroepsjournalisten. Daarvan hebben 489 de enquête ingevuld. Iets meer dan 40% van de respondenten werkt op een krantenredactie, circa 43% bij een tijdschrift en net geen 26% voor een online publicatie. Circa 15% werkt voor radio of televisie. De gedetailleerde resultaten van het onderzoek zijn eventueel verkrijgbaar.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies