Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Wereldwijd heeft 40% van de ondernemingen succesvol gebruik gemaakt van sociale netwerksites bij het werven van nieuwe klanten. Bij Belgische en Luxemburgse ondernemingen is dit slechts 27%. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Regus, de grootste aanbieder van werkplekoplossingen ter wereld.
Weinig cijfers bekend
Tot op vandaag zijn er betrekkelijk weinig cijfers bekend over het gebruik van sociale netwerksites door ondernemingen en of daar daadwerkelijk opdrachten uit kunnen voortvloeien. Om te weten te komen of de wereldwijde ondernemingen geloven dat social networking zich een plek tussen het scala aan marketingmiddelen kan verwerven, werden zij gevraagd of ze nieuwe klanten hebben gekregen door gebruik te maken van sociale netwerksites. Daarnaast werd hen gevraagd of het kanaal efficiënt genoeg is om er een deel van het marketingbudget voor aan te wenden.
Resultaten gebruik sociale netwerksites
Het gebruik van sociale netwerksites om in contact te blijven met zakenrelaties is veruit het populairst: 58% van de respondenten wereldwijd benut hier de sociale netwerken voor. Ook het deelnemen aan special interest groepen is populair (54%). Hoewel een flink aantal sceptici (34%) van mening is dat sociale netwerksites nooit een belangrijk middel zal worden om contact te leggen met klanten en prospects, houdt maar liefst 51% van de ondernemingen zich bezig met het organiseren, aansluiten bij en managen van klantgroepen via sociale netwerksites. 54% van de ondernemingen gebruikt sociale netwerksites voor het verzamelen van relevante zakelijke informatie. Verrassend genoeg heeft slechts 22% van de respondenten nieuw werk gevonden door gebruik te maken van deze middelen, ondanks de speciale zoekfuncties voor het vinden van een baan, zoals die bijvoorbeeld door LinkedIn worden aangeboden.
Slechts 13% reserveert deel van het marketingbudget voor sociale netwerkactiviteiten
In de Belux reserveert slechts 13% van de ondernemingen een deel van het marketingbudget voor social networking activiteiten. Hoewel 53% van de respondenten social media gebruikt om in contact te blijven met relaties, geeft slechts 41% aan dat de belangrijkste functie het managen van en in contact blijven met klanten is (wereldwijd gemiddelde is 51%). 36% van de respondenten geeft aan onder de indruk te zijn van audiovisuele animaties op een company profile (wereldwijd gemiddelde is 44%). De Belux heeft 7% meer sceptici op het gebied van social networking dan het wereldwijde gemiddelde (34%)
Eduart Schaepman (algemeen directeur Regus Benelux)
“Ons onderzoek laat zien dat social networking eindelijk een business tool is geworden. Hoewel er wereldwijd een groep nadrukkelijke sceptici is, die er niet in geloven dat sociale netwerksites een belangrijk middel aan het worden zijn om klanten en prospects te bereiken, wijst een significant deel van de ondernemingen marketingbudgetten toe om het medium te gebruiken voor het werven van nieuwe en het houden van bestaande klanten.”
“Met 3,4 miljoen mensen op Facebook, is het gebruik van social media in België tamelijk wijdverbreid, maar er zijn duidelijk nog bedenkingen als het gaat om het zakelijk gebruik ervan. Het onderzoek laat zien dat organisaties die de stap naar social networking nog niet hebben gemaakt, aanzienlijke zakelijke kansen kunnen missen. Het grootste aantal acquisities van nieuwe klanten via social networking vond plaats in Nederland (48%), India (52%), Mexico (51%) en Spanje (50%). Uit het onderzoek bleek verder dat kleine ondernemingen (minder dan 50 werknemers) iets meer dan gemiddeld geneigd zijn om gebruik te maken van sociale netwerken.
In de Belux heeft 35% van de kleine ondernemingen – tegen 16% van de grote ondernemingen (meer dan 250 werknemers) – succesvol nieuwe klanten gevonden via sociale netwerken. Van de grote ondernemingen heeft echter 20% hier marketingbudget voor vrijgemaakt. “
Steven Van Belleghem (managing partner InSites Consulting, auteur “The Conversation Manager”)
“In B2B is één van de belangrijkste drivers in een aankoopbeslissingsproces word-of-mouth: een aanbeveling van iemand uit je netwerk is immers uiterst credibel. Via sociale media praten zakelijke contacten meer en meer met elkaar, kijk naar LinkedIn en Twitter als twee voorbeelden. Deze gesprekken sturen prospecten naar bedrijf A of bedrijf B. Aanwezig zijn en meepraten in deze gesprekken verhoogt de kans van bedrijven, klein of groot, om op de short list van zakelijke aankopers te komen.”