Algemeen18.05.2009

Gemengd betaalmodel kan internetuitgever redden


Gemengd betaalmodel kan internetuitgever redden

Dat
kranten in moeilijke papieren zitten is al langer bekend, maar cijfers
uit een onderzoek van het Pew Research Centre geven voor het eerst een
duidelijk beeld van de veranderde kijk-, luister,- en leesgewoonten van
de nieuwsconsumenten. Het aantal Amerikanen dat de vorige dag naar het
radionieuws heeft geluisterd is sinds 1994 gedaald van 47 tot 35%.
Kranten doen het nog slechter want daar daalde het aantal respondenten
dat de dag ervoor een krant in handen kreeg van 58 naar 34%. Het aantal
Amerikanen dat naar de vooravondnieuwsbulletins van één van de drie
grote Amerikaanse tv-zenders (ABC, CBS en NBC) kijkt is van 30% begin
jaren negentig gezakt tot 16% vandaag. Ondertussen neemt het kabel- en
internetpubliek toe en is het aantal mensen dat zijn nieuws via
internet krijgt sinds 2001 ongeveer verdrievoudigd. Opmerkelijk cijfer
in het Pew onderzoek is bij de jeugd te vinden: het percentage jongeren
tussen 18 en 24 jaar dat de dag ervoor helemaal geen nieuws las is
gestegen van 25 tot 34%.

Er is dus steeds meer nieuws toegankelijk voor steeds meer mensen,
maar vooral de internetmodellen van de gedrukte media blijken dodelijk.
Met advertenties alleen haalt niemand het en de roep om betalende
online content wordt steeds luider. Toch zegt 77% van Britten niet te
willen betalen voor online informatie. Consumenten zeggen in een
PwC-onderzoek dat ze zullen blijven opteren voor gratis alternatieven
van betalende websites wanneer beide van ongeveer gelijke kwaliteit zijn of wanneer de kwaliteit van de gratisversie voor hen voldoet.

Toch wordt hét model van de toekomst meer dan waarschijnlijk een
gemengd model, waarbij de grote, algemene nieuwsitems ‘gratis’ zullen
blijven en voor gespecialiseerde en niche-items zal moeten worden
betaald. In andere woorden: het wegwerpnieuws blijft gratis; de droge,
intellectuele items worden betalend. Vorige week bracht The Wall Street
Journal gratis berichtgeving over de varkensgriep, de nieuwe ‘Star
Trek’-film en een artikel over autodistributeurs die hun wagens aan de
straatstenen niet kwijtraken. Een artikel over de lobby-uitgaven van
een aantal managers bij Lockheed Martin was, net als informatie over
een pensioenplan bij Cigna Corporation, enkel tegen betaling te lezen.
Verder zullen er een aantal lucratieve betalende nieuwsniches ontstaan
in bijvoorbeeld de financiële, beurs- en sportberichtgeving. De
uitdaging voor alle uitgevers zal dus zijn om betalende
kwaliteitscontent te produceren met steeds minder gekwalificeerde
journalisten, nu de afgelopen twee jaar zowat 15% van deze laatste
groep als gevolg van de immer terugvallende inkomsten door zijn
werkgever werd ontslagen.

[Bron: The EconomistFinancial Times]