Algemeen10.04.2009

Goed e-mailverkeer met medewerkers verhoogt bedrijfsinkomste


Goed e-mailverkeer met medewerkers verhoogt bedrijfsinkomste

Werknemers die een goede online communicatie hebben met hun baas,
brengen het bedrijf meer op dan collega’s die een afstand bewaren
tegenover hun meerderen. Dat blijkt uit een analyse van sociale
netwerken op de werkvloer, uitgevoerd door het computerbedrijf IBM en
het Massachusetts Institute of Technology. Een goede e-mailinteractie
tussen het management en zijn medewerkers zou het bedrijf volgens de
onderzoekers 588 dollar extra inkomsten per maand opleveren omdat de
betrokken personeelsleden productiever zijn. Werknemers die met elkaar
goede e-mailcontacten onderhouden zorgen volgens het rapport voor extra
inkomsten van 115 dollar per maand.

“Het sociaal netwerk van een werknemer heeft een menselijk kapitaal dat kan bijdragen tot zijn productie,” aldus het magazine WebProNews. “Werknemers kunnen extra inkomsten genereren uit hun sociale netwerken. Een medewerker heeft niet alleen zijn eigen menselijk kapitaal, maar ook het menselijk kapitaal van zijn vrienden kan bijdragen tot zijn succes.” De onderzoekers stellen dat hun resultaten aantonen dat innovatie en de overdracht van kennis en ideeën binnen bedrijven kan gestimuleerd worden door sociale media. Dat is volgens hen bijzonder belangrijk voor internationale bedrijven, waarbij medewerkers via hun sociale contacten collega’s in het buitenland kunnen ontdekken die met dezelfde problematieken bezig zijn.

De onderzoekers stellen wel dat niet alle netwerking financieel lonend is. “Uit het onderzoek is gebleken dat medewerkers met zwakke banden met meerdere managers 98 dollar per maand minder opbrengen dan gemiddeld,” merken ze op. “Deze medewerkers gaan misschien te traag vooruit omdat ze in contact worden gebracht met de tegenstrijdige verlangens van diverse managers. Wanneer er teveel koks in de keuken zijn, is dat nooit goed.” WebProNews merkt wel op dat de onderzoekers alleen rekening hebben gehouden met e-mails en instant messaging en geen onderzoek hebben gedaan naar de invloed van echte sociale netwerksites zoals Facebook of MySpace. (MH)