Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het was een zet die je al lang had zien aankomen, en hij mag
dan ook niet verbazen: Google brengt voortaan advertenties die gebaseerd zijn
op jouw surfgedrag. In het verleden waren de advertenties van AdSense immers
gebaseerd op twee zaken: de zoekopdracht die je op dat moment uitvoert op
Google, en de AdSense advertenties die
gebaseerd zijn op de content van de pagina die je op dat moment bezoekt.
Zoek je bij Google naar sportschoenen, dan zal Google bij de
zoekresultaten advertenties vertonen voor sportmerken; gelukkig wordt daarbij
duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat. Bezoek je een site waarop
een artikel staat over een voetballer, dan weet Google eveneens dat je
geïnteresseerd bent in sport, en zal het een advertentie rond sport op de
website vertonen (gebaseerd op de content van die website dus). Dat zijn twee
vormen van advertenties waarbij Google kijkt naar wat je NU jouw interesse
draagt.
Er komt nu een nieuwe vorm van advertenties: gebaseerd op
jouw gedrag in het verleden. Voortaan zal Google, zelfs indien je een site
bezoekt over baby-artikelen, een advertentie vertonen over sport, omdat Google
weet dat je in het verleden interesse getoond hebt voor informatie over sport.
Dat is een hele stap verder, een stap die ongetwijfeld door veel internauten
als een inbreuk op hun privacy beschouwd zal worden. Google is zich hiervan
bewust, en heeft daarom drie nieuwe dingen uitgebracht die de pil voor de
internaut moeten verzachten. Om te beginnen transparantie: Google wil zoveel
mogelijk informatie geven over de advertenties die verschijnen op het AdSense
partner netwerk en bij YouTube. Nu kan je trouwens ook al gaan kijken waarom
Google een bepaalde advertentie vertoont op een bepaalde plaats. Deze optie zou
in de toekomst nog uitgebreid worden. Verder krijg je de keuze: er komt een
speciale tool die de Ads
Preference Manager heet, waar je de verschillende interessevelden kan zien,
er kan bijvoegen of wissen. Zo bepaal jij welke advertenties je te zien krijgt.
En tot slot controle: Google biedt een opt-out optie zodat
de hele cookie van het AdSense partner netwerk niet meer bestaat op jouw
computer. Er komt ook een
plug-in voor de browser, die ervoor zorgt dat de optie om geen AdSense
cookies te aanvaarden op jouw computer blijft bestaan, zelfs nadat je alle
cookies gewist hebt in je browser.
[Bron: Netties.be]