Google News raakt niet vooruit

Vorig artikel Volgend artikel

Google News raakt niet vooruit

Hoewel vele mediabedrijven bang zijn voor de schade die Google hun bedrijf kan toebrengen, is de dominantie van Google News niet te vergelijken met het meesterschap dat het bedrijf uit Mountain View in andere webgebieden wist uit bouwen. Zes jaar nadat de dienst het licht zag, lijkt Google News een eerder neutrale positie in te nemen en is er de afgelopen jaren amper werk gemaakt van een verbetering van de site.

In de VS komt de site niet in de buurt van de trafiek van andere belangrijke mediaspelers. Met 11,4 miljoen bezoekers in de maand mei staat het op een achtste plaats. Volgens Nielsen Online haalde Yahoo News, dat op één staat, 35,8 miljoen bezoekers. Google News zag zijn trafiek de afgelopen 2 jaar met 10% toenemen, terwijl andere grote nieuwssites als MSNBC.com, CNN.com en NYTimes.com hun cijfers in dezelfde tijdsspanne met meer dan 40% zagen toenemen. Hoewel Google News de experimentele fase ver voorbij is, staan nog steeds geen advertenties op de site en lijkt het ook weinig waarschijnlijk dat Google op korte termijn zal trachten geld uit de site te slaan.

"Google weet niet wat het met zijn nieuwssite Google News moet beginnen. Ik was echt verwonderd om vast te stellen dat de site de laatste jaren amper veranderingen heeft ondergaan." Dat zegt Dan Gillmor, van het Knight Center for Digital Media Entrepreneurship aan de school voor journalistiek van de Arizona State University.

Volgens Marissa Mayer(foto), vice president search en user experience bij Google, is de trafiek naar de nieuwssite op zichzelf geen doel, maar dient de site om betere zoekresultaten te produceren en mensen nieuwsbronnen aan te reiken die anders verborgen zouden blijven. Google verdient wel geld aan de site omdat de nieuwsbezoekers ook de grootste gebruikers van de Google zoekmachine blijken te zijn. In tegenstelling tot andere sites, die zo lang mogelijk trachten de bezoeker op hun site te houden, klasseert Google het nieuws als een verzameling links die geïnteresserden onmiddellijk naar andere nieuwssites brengt.

De meeste media hebben Google News ondertussen aanvaard. ‘Ze brengen ons massa's trafiek, wat we appreciëren,' zegt Jim Brady van WashingtonPost.com. Toch blijft de vrees bestaan dat dit soort nieuwsaggregators meer trafiek bij je weghaalt dan het er naartoe brengt. Een andere klacht is dat nieuwssites geen controle hebben over de bezoeker. Die komt via Google News je site binnen op een artikel, meestal ergens diep in de site, waarna hij opnieuw vertrekt. De homepage en de publiciteit daarop krijgt hij meestal niet te zien.

Volgens Craig Moffet, een analyst bij Sanford C. Bernstein, heeft Google ervoor gezorgd dat het tegen betaling aanbieden van artikels bijna onmogelijk is geworden. ‘Google heeft de ‘gratis'-trend zeker bespoedigd, ook al is dat niet met opzet gebeurt.'

In België loopt nog steeds een geschil tussen Copiepresse, de vereniging van de uitgevers van de Franstalige en Duitstalige kranten, en het zoekmachinebedrijf. Copiepresse eist een schadevergoeding wegens de schending van de auteursrechten. De uitgevers schatten dat de schade veroorzaakt door Google tussen de € 32 miljoen en € 49 miljoen bedraagt. De auteursvereniging stapte in 2006 naar de rechter omdat Google zonder toestemming artikels en foto's van Franstalige en Duitstalige uitgevers plaatste op Google News. De rechter gaf Copiepresse in februari vorig jaar gelijk.

Maar Marissa Meyer zegt dat Google News moet gezien worden als een middel dat journalisten helpt en niet schaadt. Omdat Google kwaliteitscontent hoog in het vaandel draagt zegt het bedrijf zich moreel verplicht te voelen om online nieuwssites te helpen succesvol te zijn.

[Bron: NYTimes - Express.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies