Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De Amerikaanse internetzoekmachine Google bekijkt of de advertenties die
de zoekresultaten vergezellen kunnen worden geoptimaliseerd aan de hand
van eerdere data omtrent het zoekgedrag van surfers waarover Google
beschikt.
Zo kunnen de getoonde advertenties beïnvloed worden door recente
zoekopdrachten. Wie zoekt op bijvoorbeeld ‘duiken’ en minuten later het
woord ‘vakantie’ intypt, zou dan advertenties voor ‘duikvakanties’
kunnen voorgeschoteld krijgen. Het gaat om een kleine, maar
‘belangrijke’ wijziging, zegt Gene Munster, een analyst bij Piper
Jaffray. Google houdt alle zoekopdrachten voor elke computer bij aan de
hand van zogenaamde cookies. Die worden dan gestockeerd in gigantische
dataopslagmappen.
Totnogtoe heeft Google steeds ontkend deze data te gebruiken om
surfers relevante advertenties voor te schotelen. Maar vorig jaar begon
de internetzoekmachine met het tonen van advertenties gebaseerd op het
meest recente surfgedrag. Het gebruik van de cookies was daarvoor niet
eens nodig omdat Google de webgeschiedenis kan terugvinden via de
webbrowser.
Wat Google mag en niet mag met de data die het verzamelt, blijft een
punt van discussie. Google vindt deze gegevens niet vertrouwelijk omdat
ze emailadressen, noch persoonsnamen bevatten. Verwacht wordt dat de
Amerikaanse Federal Trade Commission snel met een wetgeving komt die
duidelijk maakt wat mag en wat niet mag wanneer internetadvertenties
worden gegenereerd op basis van zoekopdrachten.