Google voorspelt je koopgedrag

Vorig artikel Volgend artikel

Google voorspelt je koopgedrag

Google denkt koopgedrag steeds nauwkeuriger te kunnen voorspellen. De miljarden zoekacties op de zoekmachine leveren volgens hoofdeconoom Hal Varian immers waardevolle informatie op voor bedrijven.

Google Insights for Search

Google splitst de zoekvolumes niet alleen uit naar plaats, product of sociologische trend. Het geeft een voorspelling via Google Insights for Search. Volgens de hoofdeconoom helpt het bedrijven de markt sneller en steeds preciezer te begrijpen. Zo is de data vooral bedoeld om bedrijven meer commerciële mogelijkheden te geven. Autoproducenten zagen bijvoorbeeld in dat hun verkopen zouden stijgen door de enorme toename van zoekopdrachten naar hybride auto’s en pasten daarom hun voorraden aan.

De onderzoekers van het Amerikaanse concern verfijnen de data met een extra analyse, om in kaart te brengen of het waarschijnlijk is of mensen echt tot aanschaf over gaan. Dat doen ze met bestaande data van werkloosheid, inflatie, huizenverkopen en hotel- of vakantieboekingen.

[Meer info]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies