Algemeen13.08.2010

Google voorspelt je koopgedrag


Google voorspelt je koopgedrag

Google denkt koopgedrag steeds nauwkeuriger te kunnen voorspellen. De miljarden zoekacties op de zoekmachine leveren volgens hoofdeconoom Hal Varian immers waardevolle informatie op voor bedrijven.

Google Insights for Search

Google splitst de zoekvolumes niet alleen uit naar plaats, product of
sociologische trend. Het geeft een voorspelling via Google Insights for
Search
. Volgens de hoofdeconoom helpt het bedrijven de markt
sneller en steeds preciezer te begrijpen. Zo is de data vooral bedoeld om bedrijven meer commerciële mogelijkheden te
geven. Autoproducenten zagen bijvoorbeeld in dat hun verkopen zouden stijgen
door de enorme toename van zoekopdrachten naar hybride auto’s en pasten
daarom hun voorraden aan.

De onderzoekers van het Amerikaanse concern verfijnen de data met een
extra analyse, om in kaart te brengen of het waarschijnlijk is of mensen
echt tot aanschaf over gaan. Dat doen ze met bestaande data van
werkloosheid, inflatie, huizenverkopen en hotel- of vakantieboekingen.

[Meer info]