Google wordt geen reisbureau..na de aankoop van ITA software

Vorig artikel Volgend artikel

Dat is tenminste wat Eric Schmidt, CEO van Google ons duidelijk maakt, nadat er gisteren werd aangekondigd dat Google ITA Software, een Amerikaanse softwarefirma dat online reisvluchtinformatie aanbiedt, overneemt voor een slordige 700 miljoen dollar (567 miljoen euro) 

,,Met deze aanwinst kunnen we het zowel voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen als online reisbureaus makkelijker maken om vluchten en tarieven met elkaar te vergelijken'', aldus het internetbedrijf.  Google voegde er aan toe geen plannen te hebben om online vliegtickets te gaan verkopen. Al hebben de meeste reisbureaus en onafhankelijke reissites er een ander idee over. De (social) media volgt hen hierin blijkbaar, als we de eerste persartikels en blogposts hiervan erop naslaan.

Enkele Amerikaanse reissites zoals Orbitz, Kayak en Hotwire, maar ook Expedia hebben aan de alarmbel getrokken omdat ze bang zijn dat Google straks te groot wordt in hun branche. Kayak bood zelfs al aan om ITA zelf te kopen om het maar uit handen van de zoeksite te houden, maar ITA spreekt momenteel exclusief met Google. 

En die exclusiviteit is nu net waar deze bedrijven schrik voor hebben. De schrik dat Google deze informatie exclusief via de eigen zoekmachine beschikbaar zou maken zit er goed in.

Dat de informatie van ITA momenteel ook ook gebruikt wordt door Bing, de zoekmachine van Microsoft, zal alleszins een invloed hebben gehad in de overnameprijs. Bing dat zich mede door dergelijke info beschikbaar te maken uniek wilde positioneren als een ‘decision engine’ in plaats van een ‘ordinaire’ zoekmachine.

Het nieuws doet de aandelenkoers van Google alvast geen goed. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies