Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Google blijft met een
merkwaarde van ruim 144 miljard dollar het sterkste merk ter wereld. Dat is een
waardestijging van 14% ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit Millward Brown’s BrandZ
Top100, de wereldwijde lijst van de honderd sterkste en meest
waardevolle merken. Google wordt gevolgd door IBM (goed voor ruim 86 miljard dollar) en Apple dat ruim 83
miljard dollar waard is. Microsoft en Coca-Cola, vorig jaar nog tweede
en derde op de lijst, moeten dit jaar genoegen nemen met plaats vier en
vijf.
De BrandZ Top 100 is de enige waardebepaling ter wereld die rekening
houdt met het belang van merken voor consumenten en becijfert die in
dollars. De waarde is opgebouwd uit de financiële bijdrage van merken,
de merkbijdrage vanuit de consument en een schatting van de merkgroei.
De BrandZ database bevat informatie over duizenden merken in meer dan
dertig landen. Daarvoor worden jaarlijks vele mensen ondervraagd. In
totaal inmiddels meer dan één miljoen.
Technologiemerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 100. Er staan
zeventien merken in de lijst en de eerste vier posities worden door
technologiemerken Google, IBM, Apple en Microsoft ingenomen. Waar vele
andere categorieën in het afgelopen jaar merkwaarde verloren, won deze
sector zes procent. Nieuw in de lijst is social media merk Facebook,
met een merkwaarde van 5,5 miljard dollar. Ook de dertien aanbieders
van mobiele telefonie in de top 100 vormen een belangrijke groep. China
Mobile staat op plaats acht, met ruim 52 miljard dollar. Vodafone staat
op de tiende plaats met een merkwaarde van ruim 44 miljard dollar en is
daarmee Europa’s meest waardevolle merk.
De top 10 meest waardevolle merken (merkwaarde in miljard dollar)
1: Google 114.260
2: IBM 86.383
3: Apple 83.153
4: Microsoft 76.344
5: Coca-Cola 67.983
6: McDonald’s 66.005
7: Marlboro 57.047
8: China Mobile 52.616
9: GE 45.054
10: Vodafone 44.404