Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De
smartphone wordt steeds meer het Zwitsers zakmes van de digitale tijd.
Video, internet, spelletjes, muziek… alles ligt slechts een simpele
klik verwijderd. Voor vele consumenten beschikken de iPhone en
consoorten over genoeg mogelijkheden om er hun laptop en camcorder voor
in te ruilen. Wie de grootste slachtoffers van smartphones lijken te
gaan worden zijn de gsp-fabrikanten, nu blijkt dat zo’n 40% van de
smartphonebezitters hun toestel ook gebruiken voor wegaanwijzingen. Bij
iPhonegebruikers stijgt dat cijfer zelfs tot een astronomische 80%,
aldus cijfers van webanalysebureau Compete. Dat komt vooral omdat de
nieuwste modellen van geavanceerde smartphones zoals de Blackberry en
de Palm Pre de meeste applicaties die ook in gps-apparaten zitten
hebben geïntegreerd. ‘De smartphone komt nu echt in de buurt van wat mensen van een navigatiesysteem verwachten,’ zegt Dominique Bonte van ABI Research.
De gevolgen blijven dan ook niet uit: de verkopen van traditionele
gps-fabrikanten als TomTom en Garmin zijn in het eerste kwartaal van
dit jaar gezakt met 13 à 30%, vergeleken met hetzelfde tijdstip in
2008. Tegelijkertijd verwachten smartphonefabrikanten dit jaar een
stijging van 25% van hun verkopen. 80% van de nieuwe toestellen
beschikt over een gps-functie.
Toch is het te vroeg om de gps finaal af te schrijven. Vele
consumenten geven nog altijd de voorkeur aan een traditioneel
gps-systeem, omdat het duidelijk en overzichtelijk is en vooral omdat
de meeste data in het toestel zijn opgeslagen en niet continu door een
mobiele webbrowser moeten worden ververst.
[Gebaseerd op: The New York Times]