Algemeen11.08.2008

Grote merknamen adverteren niet op zoekmachines


Wat hebben
grote merknamen als Coca Cola, IKEA, Sony of Estée Lauder met elkaar gemeen?
Niets, behalve dan dat ze allemaal niét adverteren op het internet via
zoekrobots als Google, Yahoo! of MSN. Dat blijkt uit onderzoek van QueroMedia, een
Belgische specialist in zoekmachinemarketing.  Die stelde 200 Belgische en internationale
bekende merknamen de vraag  in welke mate
dat ze een beroep doen op  deze vorm van
adverteren. De resultaten zijn helaas weinig opbeurend:   slechts 13% van die grote merken adverteert
online. Veelal omdat de bedrijven de mogelijkheden te  onduidelijk vinden of omdat ze simpelweg niet
bekend zijn met deze nog  relatief jonge
marketingdiscipline.

Rolex

Van de 200
bedrijven zijn er slechts 27 (13%) die adverteren op hun eigen merknaam. Aan de
kop van het peloton staan de reissector (35%) en de bank- en verzekeringssector
die beiden garant staan voor een aandeel van 22%. De dienstensector kan met 18%
dan nog een behoorlijk rapport voorleggen. ICT en Telecom zijn goed voor 14%,
de voedings- en   retailsector scoren
13%. Al helemaal mistroostig is het gesteld met de  automobielsector en de logistieke sector die
aan de staart van het peloton bengelen: respectievelijk 4% en een nietige 0%.

Op 58 van
de 200 merken (29%) wordt wel geadverteerd door één of meerdere andere
adverteerders. Dit zijn meestal webshops die de producten van dat merk
aanbieden, of prijsvergelijkingswebsites,  zoekertjessites en/of magazines.

Klik op Google het bekende horlogemerk ‘Rolex’ in en je ziet de officiële Rolex website pieken op de eerste plaats in de zoeklijst. “Bedrijven denken dat ze het daarmee alleen wel zullen redden. Alleen maken ze daar een belangrijke denkfout!” zegt Tom Bogaert van QueroMedia. Wat blijkt immers? Bij de ‘gesponsorde links’ rechts in beeld maakt concurrent ‘Tritoni’ het mooie weer. “Want wat het ene bedrijf niet zelf doet, zal de concurrenten wel in hun plaats doen! Wanneer een consument op een merknaam zoekt, dan is hij bij voorbaat geïnteresseerd in het bedrijf. Op dat moment wil je toch niet
dat de consument wordt afgeleid door aanbiedingen van de concurrent die op dezelfde zoekpagina zichtbaar adverteert?”.