Algemeen24.12.2008

Het belang van een ‘Q’ in een presidentscampagne


Het belang van een 'Q' in een presidentscampagne

Toen
Barack Obama’s design directeur Scott Thomas in de herfst een logo
wilde ontwerpen voor de ‘Turn the Page in Iraq’-campagne, was er een
klein detail dat hem irriteerde: de krul die vastzat aan de letter Q.
Die leek hem veel te decoratief voor zo’n gewichtig onderwerp. De Q was
ontworpen in het lettertype Gill Sans, maar Thomas
en zijn team vonden die q te formeel en te Europees. Gill Sans is het
lettertype dat ook door de BBC wordt gebruikt.

Ze vervingen het Gill Sans-lettertype door het Gotham-lettertype,
dat ze omschreven als assertief en modern, maar ook beter aanleunend
bij ‘het respect voor de Amerikaanse geschiedenis’.

Al snel werd Gotham gebruikt voor al het materiaal van de campagne,
van de ‘Change’-borden en advertenties, tot het logo op Obama’s
757-Boeing en de naamlabels op de reiskoffers van het Obamateam.

Geen van Obama’s tegenstanders, Hillary Clinton of John McCain,
kwamen nog maar in de buurt van diens inzicht in ‘corporate branding’.
Obama had dan ook een team van 15 designers in dienst die vanop het
hoofdkwartier in Chicago een designstrategie hadden ontwikkeld. Design
was maar een onderdeel van een brede campagne, die oog voor detail
toonde en waarin de zwarte presidentskandidaat de rol van geld wist te
wijzigen door te speculeren op een massaal aantal kleine giften. Hij
beschouwde fundraising niet enkel als een inkomstenbron, maar ook als
een marketingwapen. Hoewel Obama misschien over de geringste ervaring
van alle kandidaten beschikte, bleek hij toch al gauw de beste CEO.

Het Gotham-alfabet ziet er zo uit:

De Change-campagne:

 

Ideeën die de campagne niet haalden staan hier.

[Gebaseerd op: Monocle]