Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Second Life, de virtuele wereld die amper 3 jaar geleden
werd aangekondigd als dé toekomst van het internet en een uniek speelterrein voor marketeers en adverteerders, verwordt stilaan maar zeker
tot een spookstad. Volgens de krant De Morgen zit enkel op plaatsen waar virtuele seks wordt bedreven nog volk. Ook
de meeste Belgische bedrijven –waaronder Humo, Belgacom en Keytrade Bank– hebben Second Life ondertussen verlaten. In 2006 werd het platform nog verkozen tot internetbedrijf
van het jaar, maar even snel taande de interesse van het publiek en
verbleekte de faam van de virtuele wereld en werd Second Life synoniem
voor overroepen technologie.
“Loop rond in de virtuele wereld Second Life, en u
waant zich ergens waar iedereen is gestorven aan een mysterieuze plaag”,
aldus De Morgen, dat pas na een kwartier zoeken een andere ‘avatar’ (de
virtuele mensen die Second Life bevolken) tegenkwam.
Linden Lab, het Amerikaanse bedrijf dat Second Life in 2003
oprichtte en er 14 miljoen euro, in stak, maakt sinds vorig jaar dan ook geen bezoekcijfers
meer bekend, wat het tot dan toe maandelijks deed. Hoewel de virtuele wereld naar eigen zeggen 15 miljoen gebruikers telt,
waren er gisteren amper 60.000 Second Lifebezoekers effectief online.