Het gevecht tegen webcensuur in China

Vorig artikel Volgend artikel

Het gevecht tegen webcensuur in China

In een toespraak in The Newseum in Washington D.C. vorig week donderdag hekelde Hillary Clinton de Chinese internetcensuur en twee weken geleden probeerden Chinese hackers in te breken in Google e-mailadressen, vermoedelijk met hulp van de overheid.

De kans dat Peking bezwijkt onder de dreiging van de VS en Google lijkt onbestaande. China laat zich steeds minder de les spellen en wil immers geen gezichtsverlies lijden.

Chinese realiteit
Ik denk dat de Chinese overheid er absoluut niet voor beducht is om Google aan de dijk te zetten. Het marktaandeel van Google stelt in de realiteit ook niet zoveel voor. Maar goed, wie braaf is en zich houdt aan de Chinese regels staat een gigantische markt van 350 miljoen internetgebruikers te wachten. En Chinese internetbedrijven nemen nu gretig de plaats in wanneer hun buitenlandse concurrenten van het lokale toneel verdwijnen. Websites, zoals YouKu (copycat van YouTube) en Google’s grootste concurrent Baidu, hebben amper last van overheidsbemoeienissen want zij doen wel aan de beruchte zelfcensuur die de Chinese overheid hen oplegt. Dat is de Chinese realiteit.

"Je moet beslissen: wil je je aan de wetten van het land waar je zaken doet houden of niet. Zo niet dan moet je vertrekken," zei Bill Gates eergisteren nog zonder Google bij naam te noemen.

Gecensureerd intranet
Vermoedelijk krijgt Google nu ook applaus van heel wat Chinese internetgebruikers. Het internet evolueert stilaan naar een soort Big Intranet dat sterk in de greep is van de Chinese overheid. De vraag is dan ook hoeveel censuur de Chinese economie nog kan verdragen!

Toch kan ik moeilijk geloven dat de overheid het zo hard zal spelen en alle Google-producten zal blokkeren. De Chinese regering is voldoende wijs en geïntegreerd in de wereldeconomie dat ze niets zal doen dat gevolgen heeft voor het economisch leven.

Nogmaals, wat de gemiddelde Chinese internetgebruiker betreft: Google had de laatste jaren een beperkt marktaandeel van 20-30%, dus de Chinese internetgebruiker overleeft een mogelijke terugtrekking wel.

Dit is beslist een symbolische zaak waarin de Chinese overheid duidelijk wil maken dat het er staat. Volgen er nog meer wederzijdse krachtpatserijen? En wat met de Europese Unie en China? Nog veel open vragen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies