Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Kan
het dan toch, bloggen voor de kost? In de VS publiceerde Mark Penn,
voormalig campagnepollster van het ‘Hillary Clinton for President’-team
een opiniestuk in de Wall Street Journal waaruit zou blijken dat 2% of 452.000 van de 22,6 miljoen bloggende
Amerikanen hun geld verdienen met hun schrijfsels. Hij baseerde zich
daarvoor op cijfers van Technorati.
Dat zijn meer mensen die al schrijvend aan de kost komen dan er
gecertifieerde computerprogrammeurs of brandweerlui in de VS zijn. Nog
volgens Technorati zouden bloggers die maandelijks 100.000 unieke
bezoekers op hun site trekken daar na verloop van tijd gemiddeld 75.000
dollar (56.000 euro) aan overhouden.
De meeste bloggers rapporteren 80 dollar aan kosten, houden het zo’n
35 maanden vol en verdienen er een paar honderd dollars aan. Een
subgroep werkt als blogger voor bedrijven en verdient jaarlijks tussen
45.000 en 90.000 dollar. 1% verdient meer dan 200.000 dollar per jaar.
Zij werken dan ook 50 à 60 uur per week.
Penn heeft ook een aantal demografische details verzameld. Bloggers
zijn hoogopgeleid: 3 op 4 heeft een universitair diploma. Meestal zijn
het blanke mannen die een bovengemiddeld inkomen hebben. De meesten
onder hen (98%, dus) bloggen voor het eigen plezier.
Maar de meeste bloggers -die 98% dus- verdienen hun geld eerder met
Google AdSense en soortgelijke advertentieprogrammas. Belgische cijfers
zijn schaars, maar de Belgische blogger Luc Van Braekel -een van ’s lands meest gelezen blogs- gaf onlangs inzage in de inkomsten uit zijn schrijfactiviteiten. In 2008 hield hij er een kleine 8.000 euro aan over, kosten niet meegerekend.
Volgens Technorati verdienen mensen die zelf Google AdWords op
andere sites plaatsen om trafiek naar de eigen site te lokken ook meer
geld. Wie jaarlijks 1.800 dollar investeert krijgt daar al
snel 6.000 dollar aan kliks voor terug. Genoeg geld om te voorzien in
het onderhoud van een gezin van 4. Muizen.