Algemeen17.02.2010

Hoe SEO bedrijven omgaan met hun 404-pagina


Hoe SEO bedrijven omgaan met hun 404-pagina

Gisteren vroeg Béate Vervaecke mij of we geen berichtje konden plaatsen over de 404-pagina. Dit is de page not found pagina die je te zien krijgt als je een webadres intikt waarvoor de webserver geen webpagina vindt.

Op korte tijd werd Béate bij de oplevering van een aantal nieuwe websites geconfronteerd met een “ongelukkige” 404 pagina. En nu wilde ze wel eens weten hoe Belgische SEO bedrijven hun 404-pagina’s behandelen.

Voor haar onderzoekje heeft Béate gegoogled op het zoekwoord “SEO” met de optie pagina’s uit België en de bedrijven van de eerste pagina uit de organische zoekresultaten gekozen. Vervolgens heeft ze voor elk bedrijf een 404-foutmelding geforceerd door een niet bestaande webpagina via domeinnaam.be/pryzska op te vragen.

Béate zocht een antwoord op twee vragen: wat krijgt de bezoeker te zien en welke technische code zit er achter de niet gevonden 404-pagina?

Resultaten-404

Groen is volgens het boekje, rood is voor verbetering vatbaar en oranje zweeft in de twilight zone.

Toegankelijkheid en zoekmachines
Een 404-pagina moet voldoen aan twee aspecten:

  1. Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn dat:
     – hij toch op de juiste website terechtgekomen is
     – dit niet de webpagina is die hij zoekt
     – hij de gevraagde webpagina misschien wel kan vinden
  2. Zoekmachinevriendelijk: Google vraagt dat er onder de motorkap een duidelijke 404 foutboodschap gegeven wordt

De door de bocht conclusie van Béate is dat nogal wat SEO bedrijven duidelijk niet denken aan de gebruiker. En dat twee bedrijven de 404-aanbevelingen van Google wel volgen maar weliswaar via een omweg.

SEO & 404
Op SEO-gebied geef ik graag nog de volgende extra’s:

  • Als je 404 page not found pagina een http header status code 200 teruggeeft bestaat de desbetreffende webpagina niet, maar technisch gezien wel nog. Geef steeds de status 404 (pagina bestaat niet meer) of 301 (pagina is verplaatst) mee.
  • Via het webmasterhulpprogramma van Google krijg je een overzicht van ongeldige URL’s vanaf een andere webpagina die Google heeft geprobeerd te crawlen. Hiermee kan je je inbound en backlinks aanpassingen en optimaliseren.
  • Via Google Analytics kan je ook 404 pagina’s tracken. Met deze resultaten krijg je inzicht waarnaar bezoekers op zoek zijn.

Béate Vervaecke heeft haar eigen bedrijf e-Zen waarmee ze klanten helpt hun online marketing en online communicatie uit te stippelen en uit te voeren. Ik bedank Béate voor haar bijdrage, maar we horen ook graag jullie gedachten rond 404 en SEO.