Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Zo’n 83% van de bedrijven zet relatiegeschenken in. En dat kan voor verschillende doeleinden zijn. Maar het voornaamste doel is toch vaak opvallen of onthouden worden. Bij relatiegeschenken of promotieartikelen denk je misschien al gauw aan bedrukte pennen, mokken of muismatten. Maar er is zoveel meer dan dat! We leggen je uit hoe je met relatiegeschenken origineel kunt zijn. Zeker de moeite waard, want ze zijn goedkoper dan traditionele reclame en vaak ook nog eens veel effectiever, als je het goed doet.
Originele cadeautjes
Presentjes kun je iemand zo geven, maar met relatiegeschenken bedrukken maak je het al wat specialer. Je kunt je standaard geschenken specialer maken door ze te bedrukken, daar komen we later op terug. Maar je kunt ook opvallen door een geschenk te kiezen dat op zichzelf origineel is. De volgende presentjes zorgen ervoor dat je boven je concurrenten uit springt.
- Sleutelhanger met keyfinder: een sleutelhanger klinkt niet bepaald origineel, maar het ligt eraan wat eraan vastzit. Een keyfinder helpt om je sleutels op te sporen en maakt het een innovatief én bruikbaar product.
- Speaker: die zijn er in allerlei soorten en maten. Neem bijvoorbeeld een luidspreker in de vorm van een retro radio of één met een draadloze oplader inbegrepen. Ook nog eens multifunctioneel.
- Vouwbaar moestuintje: dat klinkt misschien best wel gek. Een moestuin als relatiegeschenk? En hoe kun je dat opvouwen? Ze bestaan echt! Het is een compact en flexibel bakje met zaadjes voor bijvoorbeeld basilicum of madeliefjes. Je kunt zo zelf je eigen plantje kweken. Als afzender zijn hier bovendien tal van leuke boodschappen aan te verbinden, zoals: “Bloei helemaal op!”
Een standaard geschenk speciaal maken, zó doe je dat
Geen zin of tijd om moeite te steken in het zoeken van iets origineels? ‘Standaard’ geschenken kun je ook altijd origineel maken! Pennen zijn nog altijd de meest ingezette relatiegeschenken en dat is helemaal niet zo gek. Ze hebben een enorm bereik, zijn eenvoudig en goedkoop te regelen en zijn altijd nuttig. Ook een lanyard kan je naamsbekendheid doen opbloeien. Denk dan bij het bedrukken eens verder dan alleen je logo. Een boodschap kan al veel meer doen dan alleen je naam. Het laat zien waar je echt voor staat en/of geeft stof tot nadenken.
Houd het subtiel
Als je tijd in een originele, pakkende boodschap steekt, die je relatie tot nadenken aanzet, zul je zien dat je naamsbekendheid de lucht in schiet. Er wordt dan over je gepraat en zo komt je naam bij nog meer mensen terecht dan alleen de klant, relatie of medewerkers die je met het geschenk blij maakt. Tip: hou het relatiegeschenk juist klein. Uit onderzoek blijkt dat ontvangers bij grote, dure geschenken alleen maar een ongemakkelijk gevoel krijgen. Ze willen vaak iets terug doen, maar kunnen dat dan niet. Terwijl een klein geschenk ze blij maakt en laat zien dat je aandacht voor je relaties hebt.
Wat heb je er écht aan?
Het geschenk niet te groot maken, is iets om op te letten bij het uitkiezen van je presentjes. Maar er is meer om op te letten voor een perfect passend en opvallend cadeautje. Zo kun je ook letten op emotie van mensen. Iets wat lekker smaakt of warmte geeft, wakkert positieve associaties aan bij de relatie. Een product zoals een USB-stick is handig, maar springt niet zozeer in op emotie. Snoep of een deken kan dit bijvoorbeeld wel. Maar houd wel rekening met de functionaliteit. Zo’n 93% van de ontvangers van relatiegeschenken gebruikt het product ook daadwerkelijk, zo blijkt uit onderzoek van een Duits onderzoeksbureau (DIMA).
Doe maar lekker duurzaam
Dan moet de relatie wel daadwerkelijk iets hebben aan het geschenk. Een pen wordt bijvoorbeeld veel gebruikt en komt bovendien bij gemiddeld 7 eigenaren. Ook duurzaamheid is een belangrijk punt. Daar wordt tegenwoordig veel over gesproken en milieuvriendelijkheid is belangrijk om als ondernemer rekening mee te houden. Er zijn genoeg producten te vinden met een lange levensduur of die gemaakt zijn van gerecycled materiaal. Denk ten slotte aan je doelgroep. Een USB-stick of pen is voor iedereen wel handig, maar je kunt ook dieper ingaan op de ontvanger. Van welke leeftijdsgroep is hij? Wat vindt hij belangrijk?