Algemeen26.02.2009

Hollywoodmodel wurgt gamingindustrie


Hollywoodmodel wurgt gamingindustrie

Bedrijven
hebben er een gewoonte van gemaakt om hun problemen af te schuiven op de economische
crisis. Ook de makers van videogames hebben recent dat excuus gebruikt om
miljoenenverliezen en ontslagen uit te leggen. Maar het is een drogreden die
diametraal tegenover recente verkoopcijfers staat. Nooit eerder waren
videogames populairder dan vandaag. Titels als ‘Halo 3’, ‘Gears of War 2’, en
‘Will Wright’s Spore’ gingen in een mum van tijd miljoenen keren over de
toonbank.

De
echte reden is dat de budgetten voor de ontwikkelingen van games de pan
uitrijzen en producenten er niet in slagen de kosten onder controle te houden. Dat
komt omdat de spelletjesmakers het Hollywoodmodel gingen kopiëren: Eén hit zou makkelijk
de verliezen van alle miskleunen compenseren. Maar de overheadkosten zijn in de
gamingindustrie veel hoger dan in de filmwereld. Films worden gemaakt door
ad-hoc teams die samenkomen voor een project en daarna opnieuw elk hun eigen
weg gaan.

Een
bedrijf als Electronic Arts daarentegen heeft niet minder dan 7.400
ontwikkelaars permanent op de loonslijst staan. Een standaardsalaris in de sector is 10.000 dollar per maand, wat betekent dat EA maandelijks 74 miljoen dollar aan O&O besteedt. Eerder dan in deze strategie te
volharden, tot het bankroet volgt, wordt het tijd dat de gamesproducenten
spelletjes gaan ontwikkelen die gewoon minder kosten.

[Bron: Slate.com]