Iedereen Google Partner

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen Google Partner

Enkele dagen na mijn post op searchcowboys over het totaal ontbreken van een Google agentschappolitiek ontving ik een email van Google België dat er werkelijk een Agency Development Manager in België aangeduid was, met name David Gillain. Nog enkele dagen later werd het nieuwe 'Google certified partner'-programma aangekondigd. Allemaal positief? Wel, laten we het een inspanning noemen, een 'work in progress'. Met deze post probeer ik simpelweg aan te geven waar het nog schort in mijn opinie, zonder in te gaan op alle details van de veranderingen. En ik doe een gooi naar een completere win-win-win situatie, tussen klant, het agentschap en Google.

Goede intenties, ...

We noteren dat met deze inspanning Google alvast goede wil toont, al heeft het wel enige tijd geduurd voor dat er terug naar agentschappen geluisterd werd. Nieuwe initiatieven zoals het opstarten van Google Reseller programma's met krantengroepen in België waren blijkbaar belangrijker. Misschien terecht want ik verneem alvast dat de koppelverkoop Google ads, met lokale krantenads aan lokale kmo's een mooie start heeft genomen.

Eén van de meest in het oogspringende verandering is het aanzienlijk vergemakkelijken van het behalen van een "Google partner"-certificaat. Slechts 1 persoon, die nu welliswaar 2 examens moet doorworstelen, is er nodig opdat een bedrijf zichzelf "Google Partner" mag noemen. Zeg nu zelf, een beetje te simpel toch. Voorheen moest de 'professionaliteit' ook worden aangetoond door middel van een minimun mediabudget dat diende beheerd te worden door het agentschap. Ook dat werd serieus teruggeschroefd, van 100.000 eur naar slechts 10.000 Eur per maand. 'Iedereen Google partner' lijkt het motto.

De 2 meest positieve veranderingen zijn vooreerst dat certificaten nu in eerste instantie ook persoonsgebonden zijn, zodat indien een medewerker van bedrijf zou veranderen, de certificaten netjes meegaan. Vervolgens is het 'Preferred API pricing' principe goed voor die agentschappen die via de API Google adwords beheer geautomatiseerd hebben en daarvoor nog altijd dienden te betalen. Die kosten vallen nu weg voor de agentschappen.

..., mindere uitwerking (althans vanuit het oogpunt van agentschappen)

Met 1 gekwalificeerde persoon kan dus ieder bedrijf over dezelfde 'Google partner'-kam gehaald worden. Misschien wel de bedoeling van Google, maar vanuit het standpunt van agentschappen een beetje te gek. En vanuit een klantenperspectief, waar bedrijven op zoek zijn naar hulp voor het beheer van hun Google mediacampagnes, wordt het nu nog onduidelijker wie enige deskundigheid aan de dag kan leggen en wie niet.

Microsoft doet dit beter, zij hebben ook iets meer ervaring in het werken met partners, net als SAP trouwens (hier is SAP wel echt goed in, het is dé basis van hun succes geweest). Het Microsoft-model laat toe dat meer gespecialiseerde bedrijven zich onderscheiden door het aantonen van extra expertise. De differentiatie wordt benadrukt door de opsplitsing in categorieën: member, bronze, silver & gold partner. Telkens met specifieke voordelen per categorie. Maar het bekijken van Microsoft-modellen zal niet echt behoren tot de Google-cultuur, kan ik me voorstellen.

Een voorstel tot win-win-win model!

Misschien een stapje te ver, maar als je werkelijk op zoek bent om een model te creëren dat werkelijk win is voor zowel de klant, Google, als het agentschap, heb ik dit voorstel klaar.

Het model vertrek vanuit devolgende ideeën:

- klanten willen begeleiding bij het beheer van hun Google media, Google strategie en Google-tools. Zij willen in ieder geval hun eindresultaat (instroom van bezoekers, leads, klanten, omzet) 'optimaliseren'.

- agentschappen willen graag begeleiden (en meer klanten bedienen)

- Google wil dat klanten goed begeleid worden, kennis maken met al de mogelijkheden die ze bieden en vol van hun media gebruik maken (lees: meer budget bij Google spenderen).

Waarbij de ideale situatie is dat door het begeleiden van de klant, het eindresultaat van de klant via de 'Google-kanalen' verbetert, waardoor de gezamelijke klant (joint customer Google-agentschap) meer van zijn budget begint te verschuiven naar dit medium.

Vermits dat Google deze bal aan het rollen kan brengen, zullen zij met een 'incentive' moeten komen. De meest gebruikelijke incentive is commissie. Maar commissies hebben het nadeel van niet transparant te zijn en dat de objectiviteit van de tussenpersoon snel dreigt te verwateren.

Vandaar dat een commissie transparant moet zijn (één van de voorwaarden om het te krijgen) en ten bate zijn van de uiteindelijke adverteerder. Vanzelfsprekend kan de adverteerder deze commissie enkel ontvangen indien er met een 'certified partner' wordt gewerkt.

De klant wint want ontvangt objectieve professionele begeleiding en ontvangt een korting op zijn mediabudget. De agentschappen winnen door het feit dat klanten deze voordelen enkel via hen kunnen krijgen, waardoor zij waarschijnlijk meer klanten kunnen gaan bedienen. En Google wint door de professionele begeleiding in tevredenheid van klanten, meer budget van klanten en klanten die sneller 'mee' zijn met de nieuwe toepassingen die vanuit Google gelanceerd worden.

 

Voila, en nu verwacht ik van jullie feedback!

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies