Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Chris Anderson, de hoofdredacteur van Wired Magazine, heeft een nieuw boek op de markt gebracht onder de titel ‘Free: The Future of a Radical Price‘, waarin hij uitlegt hoe bedrijven vandaag grof geld kunnen verdienen aan het gratis weggeven van producten.
Toch betekent gratis niet altijd ‘voor niets’. Soms is het een derde
partij die de rekening betaalt, zoals de talloze websites op het
internet die van reclame leven terwijl de bezoeker geen factuur krijgt
voorgeschoteld. Verder wordt de kostprijs van digitale activiteit
steeds goedkoper. Hij noemt het voorbeeld van Yahoo, dat zijn
mailgebruikers onbeperkt breedbandcapaciteit ter beschikking stelt.
Opslag, processen, bandbreedte… het wordt alleen maar goedkoper. De
marginale kost om zaken op het internet te produceren en te verdelen is
ongeveer nul. Of je nu één bezoeker hebt of een miljoen, je kosten
blijven ongeveer gelijk. Dat betekent dat je nu kan experimenteren door
zaken gratis weg te geven in de hoop er andere zaken door te kunnen
verkopen. Ning is een sociaal netwerk dat 95% gratis gebruikers heeft,
maar 5% die graag voor extra diensten betalen. ‘Freemium’, noemt
Anderson deze formule. Bijkomend voordeel: die 5% die wel betalen zijn
meestal ‘price insensitive’, dwz. de prijs is voor hen van
ondergeschikt belang omdat de waarde die ze ervoor in de plaats krijgen
belangrijker is.
Verder is er de ‘gift economy’, een model waarbij mensen bereid zijn
gratis een bijdrage te leveren in ruil voor naamsbekendheid, reputatie
en zelfexpressie. Wikipedia bijvoorbeeld, draait uitsluitend op dit
soort vrijwilligers.
Anderson maakt een ruwe berekening en schat de globale omzet van de
‘gratis economie’ op zo’n 300 miljard dollar. Hij extrapoleerde
daarvoor een aantal cijfers die hij in de VS verzamelde. Daarin zit al
de reclame die op radio en televisie verschijnt (45 miljard dollar in
2006) evenals de op advertenties gebaseerdeonline media (21 – 25
miljard). ‘Freemium’ internet, softwareproducten, open source software
en consulting schat hij op 30 miljard dollar en casual gaming op 4
miljard dollar. ‘Gratis is dus een economie die het bnp van sommige landen evenaart,’ besluit Anderson. (foto)