Algemeen02.05.2008

InBev-reclamecampagne misleidt de consument


De
industriële brouwerij InBev misleidt de consument. In de Londense metro
voert InBev een barnumcampagne. De industriële brouwerijgroep prijst er
Stella Artois aan met de slogan “Contains Only 4 Ingredients” (d.w.z.
water, gerstemout, maïs en hop). Biergist en andere additieven worden
niet vermeld.

“Fout”, zegt Yves Panneels van het Huis van de Geuze.
“Met enkel die vier ingrediënten kan men geen Stella maken. Men heeft
nog andere additieven nodig. Inbev probeert voor zijn Stella een
aureool van zuiverheid en authenticiteit te verwerven. Volledig ten
onrechte, want alleen de traditionele lambikbieren van het Pajottenland
en de Zennevallei worden met slechts 4 ingrediënten geproduceerd”.

“Deze vorm van reclame is misleidend. Ze schept de
indruk dat Stella Artois een volledig natuurlijk product zou zijn
zonder additieven. Helaas is men niet in staat om met enkel deze vier
ingrediënten een pils te brouwen”, reageert Panneels. “Enkel
traditionele lambikbieren zoals lambik en oude geuze bevatten slechts
vier ingrediënten: het nobele tarwe, gerstemout, hop en water.
Cultuurgist wordt er niet aan toegevoegd want lambik worden gebrouwen
volgens het procédé van spontane gisting. Dat maakt de lambikbieren net
zo uniek.”

De toepassing van spontane gisting voor het maken
van lambik is de meest authentieke manier van bierbrouwen. Deze methode
is meer dan 3000 jaar oud. Lage gisting werd pas iets meer dan een eeuw
geleden voor het eerst toegepast.

“De indruk wekken dat een industriële pils met
evenveel ingrediënten wordt gemaakt als een edel bier zoals een lambik
of geuze is hemeltergend. Daarom vragen wij InBev om hun
reclamecampagne te staken. Zoniet overwegen wij een klacht in te dienen
bij de consumentenorganisaties en bij de economische inspectie”, aldus
Panneels.