Internationaal YouTube experiment: "Life in a Day" (24 juli)

Vorig artikel Volgend artikel

Life in a Day is een baanbrekend international filmexperiment waarbij de wereldwijde YouTube gebruikersgemeenschap wordt opgeroepen om nu zaterdag 24 juli 2010 een moment uit hun leven van die dag op film vast te leggen en vervolgens te uploaden naar een speciaal YouTube kanaal. De meest verrassende en boeiende video’s worden uiteindelijk samengevoegd tot een experimentele documentaire, geproduceerd door Ridley Scott (Gladiator, Robin Hood) en geregisseerd door Kevin Macdonald (Last King of Scotland, State of Play).

Avant-première

De film gaat in januari 2011 in première op het Sundance Film Festival  in de VS en kan daarna ook op YouTube worden bekeken. Als je video in de uiteindelijke film wordt gebruikt, word je in de aftiteling als co-regisseur vermeld en maak je kans om je film in première te gaan bekijken op Sundance.

LG stelt videocamera's ter beschikking

Elektronicaproducent LG bijdrage richt zich op het beschikbaar stellen van camera's aan mensen in afgelegen delen van de wereld. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat de documentaire een zo groot mogelijke groep mensen vertegenwoordigt en zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om filmfragmenten bij te dragen.

YouTube verlegt grenzen?

Life in a Day is een van de vele pogingen van YouTube om de grenzen van muziek, beeldende kunst en nu ook het medium film te verleggen. Het YouTube Symphony Orchestra en de recent aangekondigde YouTube Play-samenwerking met het Guggenheim-museum zijn voorbeelden van initiatieven die online video’s en traditionele kunst met elkaar verenigen. Met Life in a Day past YouTube deze doelstelling toe op het domein van de filmkunst.

Regisseur Kevin MacDonald

“Life in a Day is een soort tijdscapsule die toekomstige generaties zal laten zien hoe het leven er op 24 juli 2010 uitzag. Het is een uniek experiment op het gebied van sociale cinema. En ik zou me geen betere manier kunnen bedenken om tijdloze filmfragmenten te verzamelen dan een beroep te doen op´s werelds grootste online videogemeenschap.”

Eric Schmidt (CEO Google)

“De afgelopen vijf jaar heeft YouTube een transformatie teweeggebracht in de manier waarop mensen content maken en gebruiken. Het doet ons een groot genoegen om onze gebruikersgemeenschap de kans te bieden om samen te werken met Kevin Macdonald en Ridley Scott. Daarnaast willen wij onze trouwe partner, het Sundance Institute, graag bedanken voor de steun die zij aan dit wereldwijde initiatief verlenen. Ik kan me geen betere locatie voor de première van Life in a Day voorstellen dan het Sundance Film Festival van 2011.”

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies