Algemeen23.07.2010

Internationaal YouTube experiment: “Life in a Day” (24 juli)


Life in a Day is een baanbrekend international filmexperiment waarbij de wereldwijde
YouTube gebruikersgemeenschap wordt opgeroepen om nu zaterdag 24 juli 2010
een moment uit hun leven van die dag op film vast te leggen en vervolgens te uploaden naar een speciaal YouTube kanaal.
De meest verrassende en boeiende video’s worden
uiteindelijk samengevoegd tot een experimentele documentaire, geproduceerd door Ridley Scott (Gladiator, Robin Hood) en
geregisseerd door Kevin Macdonald (Last King of Scotland, State of Play).

Avant-première

De film gaat in januari 2011 in première op het Sundance Film Festival 
in de VS en kan daarna ook op YouTube worden bekeken. Als je video in
de uiteindelijke film wordt gebruikt, word je in de aftiteling als
co-regisseur vermeld en maak je kans om je film in première te gaan
bekijken op Sundance.

LG stelt videocamera’s ter beschikking

Elektronicaproducent LG bijdrage richt zich op het beschikbaar stellen van camera’s aan
mensen in afgelegen delen van de wereld. Op die manier wordt ervoor
gezorgd dat de documentaire een zo groot mogelijke groep mensen
vertegenwoordigt en zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om
filmfragmenten bij te dragen.

YouTube verlegt grenzen?

Life in a Day is een van de
vele pogingen van YouTube om de grenzen van
muziek, beeldende kunst en nu ook het medium film te verleggen. Het
YouTube Symphony Orchestra en de recent aangekondigde YouTube

Play-samenwerking met het Guggenheim-museum zijn voorbeelden van
initiatieven die online video’s en traditionele kunst met elkaar
verenigen. Met Life in a Day past YouTube deze doelstelling toe op het
domein van de filmkunst.

Regisseur Kevin MacDonald

“Life in a Day is een soort tijdscapsule die
toekomstige generaties zal laten zien hoe het leven er op 24 juli 2010
uitzag. Het is een uniek experiment op het gebied van sociale cinema. En
ik zou me geen betere manier kunnen bedenken om tijdloze filmfragmenten
te verzamelen dan een beroep te doen op´s werelds grootste online
videogemeenschap.”

Eric Schmidt (CEO Google)

“De afgelopen vijf jaar heeft YouTube een transformatie teweeggebracht
in de manier waarop mensen content maken en gebruiken. Het doet ons
een groot genoegen om onze gebruikersgemeenschap de kans te bieden om
samen te werken met Kevin Macdonald en Ridley Scott. Daarnaast willen
wij onze trouwe partner, het Sundance Institute, graag bedanken voor de
steun die zij aan dit wereldwijde initiatief verlenen. Ik kan me geen
betere locatie voor de première van Life in a Day voorstellen dan het
Sundance Film Festival van 2011.”