Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Ongeveer
één derde van alle Noord-Amerikaanse gezinnen gebruiken het internet in
combinatie met de televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van het
bureau Nielsen Company. De onderzoekers stellen dan ook dat nieuwe en
traditionele media vaker samenwerken dan concurrenten zijn. Uit het
resultaat blijkt zelfs dat zware internetgebruikers ook tot de meest
fervente televisiekijkers behoren en veel meer naar televisie kijken
dan mensen die nooit online gaan. Televisie gaat vooral samen met
zoekopdrachten, e-mail en online shoppen.
“Het
televisiegebruik bereikt absolute records, terwijl steeds ook meer
mensen het internet gebruiken,” voeren de onderzoekers aan. “Dat lijkt
een paradox, maar het antwoord ligt gewoonweg bij het simultaan
gebruik,” stippen de onderzoekers aan. Het internetgebruik groeit in de
Verenigde Staten met ongeveer 9 procent per jaar. Gemiddeld besteedt
een Amerikaanse consument 26 uur per maand aan het internet. Dat is
echter nog altijd veel lager dan het gemiddelde televisiegebruik, dat
op 127 uur per maand ligt.
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer
31 procent van het internetgebruik in gezinsverband samenvalt met het
televisiegebruik. Andersom valt slechts 4 procent van het
televisiegebruik samen met internetgebruik. De grootste overlapping
wordt gesitueerd bij tieners, waar 5,4 procent van het televisiegebruik
samenvalt met internetgebruik. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld
slechts twee uur en negentien minuten per maand online naar
videostreams, de grote concurrent van de televisie, wordt gekeken.
Online videostreams zijn het meest populair bij tienermeisjes.
[Managing 21]