Algemeen14.07.2008

Internet ontsnapt aan beparingen op reclamebudgetten


Internet ontsnapt aan beparingen op reclamebudgetten

Dachten
Europese reclameagentschappen een tijd geleden nog dat ze de gevolgen
van de storm in de Amerikaanse economie zouden ontlopen, dan vrezen nu
ook zij dat als gevolg van de combinatie van de hypotheekcrisis in de
VS én de stijging van de olie- en voedselprijzen, Europese marketeers
hun reclamebudgetten naar beneden zullen aanpassen.

Vooral magazines en televisiestations zullen door deze besparingen
worden getroffen; het internet, dat een tijd geleden nog als een
experimenteel en niet-essentieel medium werd beschouwd, lijkt de dans
te gaan ontspringen. Groot-Brittannië voorspelt voor dit jaar een
stijging van 32% in internetadvertenties, dat is een pak meer dan de
26% die het oorspronkelijk had geraamd. Toch is de groei in
internetadvertenties de laagste sinds 2003.

Internet wint vooral aan belang omdat het in crisistijd exacte
opbrengstcijfers kan voorleggen voor elke reclameinvestering; iets wat
binnen print en televisie een pak moeilijker ligt.

Vooral Groot-Brittannië en Spanje krijgen het moeilijk. De
economieën in die landen worden het zwaarst getroffen door de
huizencrisis. Over het kanaal wordt in dat verband gevreesd voor de
grootste reclamecrisis sinds de gebeurtenissen van 11 september 2001.
Uit het ‘Institute of Practitioners in Advertising’s Bellwether Report’
blijkt dat de reclameuitgaven in  het land voor het derde opeenvolgende
trimester zijn gedaald. Het onderzoek omvat de reclameuitgaven van 250
grote Britse bedrijven. Slechts 15% van de respondenten gaf het laatste
kwartaal meer geld uit aan advertenties dan in het kwartaal daarvoor.
27% spendeerde minder. In Frankrijk en Italië lijkt de daling minder
groot, terwijl Duitsland zich lijkt te herstellen van een dipje eerder
dit jaar.

Europa en de VS zouden het volgend jaar sowieso al moeilijker
krijgen omdat oneven jaren geen grote sportmanifestaties zoals
Olympische Spelen en Europese of wereldkampioenschappen kennen. Ook de
Amerikaanse presidentsverkiezingen brengen dit jaar miljoenen dollars
in de reclamelade.

Naast het internet lijken vooral de opkomende economieën de winnaars
te worden. Terwijl de reclameuitgaven in de VS en Europa amper zullen
groeien, gaan de overige regio’s er fors op vooruit. Zo verhoogde
mediabureau ZenithOptimedia zijn uitgaven in de overige regio’s met
liefst 11, 8%.

Sommige bedrijfsleiders vrezen ondertussen voor een ‘self-fulfilling prophecy’-scenario. ‘Het is nog geen ramp, maar we horen elke dag dat het een ramp wordt,’ zegt Valérie Accary, voorzitter van het Parijse agentschap CLM/BBDO. ‘’En misschien wordt het wel een ramp omdat iedereen zegt dat het een ramp zal worden.

[Bron: International Herald Tribune – Financial Times]