Internet ontsnapt aan beparingen op reclamebudgetten

Vorig artikel Volgend artikel

Internet ontsnapt aan beparingen op reclamebudgetten

Dachten Europese reclameagentschappen een tijd geleden nog dat ze de gevolgen van de storm in de Amerikaanse economie zouden ontlopen, dan vrezen nu ook zij dat als gevolg van de combinatie van de hypotheekcrisis in de VS én de stijging van de olie- en voedselprijzen, Europese marketeers hun reclamebudgetten naar beneden zullen aanpassen.

Vooral magazines en televisiestations zullen door deze besparingen worden getroffen; het internet, dat een tijd geleden nog als een experimenteel en niet-essentieel medium werd beschouwd, lijkt de dans te gaan ontspringen. Groot-Brittannië voorspelt voor dit jaar een stijging van 32% in internetadvertenties, dat is een pak meer dan de 26% die het oorspronkelijk had geraamd. Toch is de groei in internetadvertenties de laagste sinds 2003.

Internet wint vooral aan belang omdat het in crisistijd exacte opbrengstcijfers kan voorleggen voor elke reclameinvestering; iets wat binnen print en televisie een pak moeilijker ligt.

Vooral Groot-Brittannië en Spanje krijgen het moeilijk. De economieën in die landen worden het zwaarst getroffen door de huizencrisis. Over het kanaal wordt in dat verband gevreesd voor de grootste reclamecrisis sinds de gebeurtenissen van 11 september 2001. Uit het 'Institute of Practitioners in Advertising's Bellwether Report' blijkt dat de reclameuitgaven in  het land voor het derde opeenvolgende trimester zijn gedaald. Het onderzoek omvat de reclameuitgaven van 250 grote Britse bedrijven. Slechts 15% van de respondenten gaf het laatste kwartaal meer geld uit aan advertenties dan in het kwartaal daarvoor. 27% spendeerde minder. In Frankrijk en Italië lijkt de daling minder groot, terwijl Duitsland zich lijkt te herstellen van een dipje eerder dit jaar.

Europa en de VS zouden het volgend jaar sowieso al moeilijker krijgen omdat oneven jaren geen grote sportmanifestaties zoals Olympische Spelen en Europese of wereldkampioenschappen kennen. Ook de Amerikaanse presidentsverkiezingen brengen dit jaar miljoenen dollars in de reclamelade.

Naast het internet lijken vooral de opkomende economieën de winnaars te worden. Terwijl de reclameuitgaven in de VS en Europa amper zullen groeien, gaan de overige regio's er fors op vooruit. Zo verhoogde mediabureau ZenithOptimedia zijn uitgaven in de overige regio's met liefst 11, 8%.

Sommige bedrijfsleiders vrezen ondertussen voor een ‘self-fulfilling prophecy'-scenario. ‘Het is nog geen ramp, maar we horen elke dag dat het een ramp wordt,' zegt Valérie Accary, voorzitter van het Parijse agentschap CLM/BBDO. ‘'En misschien wordt het wel een ramp omdat iedereen zegt dat het een ramp zal worden.'

[Bron: International Herald Tribune - Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies