Algemeen18.02.2009

Internet op je televisie. Alleen een kwestie van tijd?


Internet op je televisie. Alleen een kwestie van tijd?

Pc’s,
mobiele telefoons,.. op zowat elk scherm heb je vandaag toegang tot
internet. Ook op vliegtuigen en flatscreens in winkels, zelfs tot op
een scherm in een lift wordt je geconfronteerd met online content. Doch
het grootste scherm en tevens het scherm dat onze levens het meest
heeft beïnvloed – het televisiescherm- lijkt alsnog aan deze
alomvattende internetinvasie te weerstaan. Hoe komt dat?

Chipmakers maken zich alvast klaar voor een tijdperk waarop je even
makkelijk op je televisiescherm internet zal kunnen raadplegen dan op
om het even welk ander medium. Intel en nog een aantal andere
chipmakers brachten hun eerste televisiechip reeds op de markt. Maar
televisieproducenten worden er van verdacht deze natuurlijke evolutie
opzettelijk te vertragen. ‘Consumenten willen er niet van weten,’ zegt
Greg Belloni, een woordvoerder van Sony. ‘We hebben dan ook geen
plannen om iets anders aan onze tv’s toe te voegen dan een widget die
internetvideo’s capteert.’ Sharp Electronics treed die visie bij.
‘Televisie moet eenrichtingsverkeer blijven,’ aldus Bob Scaglione.

Maar volgens analisten zijn er andere redenen: de introductie van
surftechnologie zou de kostprijs van een toestel al snel met 100 dollar
de hoogte injagen. In een industrie waar de marges nu al flinterdun
zijn. Het pad voor internet effenen betekent ook dat de weg wordt
vrijgemaakt voor virussen en andere onwelkome nevenverschijnselen.
Fabrikanten houden de consumenten dus liever binnen de beschermde
omgeving van de televisiecontent en zitten evenmin te wachten op de
dominantie van Intel in het televisielandschap. Maar het ultieme
antwoord ligt bij de consument. Wanneer de technologie op de markt komt
zal die beslissen.

[Gebaseerd op: International Herald Tribune]