Internetfilters: een zegen of een vloek?

Vorig artikel Volgend artikel

Internetfilters: een zegen of een vloek?

Het internet neemt steeds meer de rol van dictator op zich. We hebben het al voldoende malen meegemaakt tijdens verschillende oorlogen en veel visionairen, zoals George Orwell (1984) hebben ons ervoor gewaarschuwd. Eli Pariser wijst ons nu met zijn ‘Filter Bubble’ op hetzelfde probleem in een nieuw kleedje: het geëditeerde web.

Eli Pariser’s Filter Bubble is een metafoor voor de verschuiving van de manier waarop informatie naar ons toekomt. Zouden we zelf niet in staat moeten zijn om te kiezen welk nieuws en welke info we te zien krijgen? In werkelijkheid is het zo dat (de algoritmes van) de Facebooks en de Googles regelen wat we te zien en te lezen krijgen zonder dat we het zelf beseffen en weten. Tegenwoordig gebeurt dit zelfs (ook) al op basis van sociale netwerk-vrienden en zelfs bij je mails (Priority Inbox)!

 

Het geëditeerde web

De manier waarop informatie naar ons toe komt, is drastisch aan het verschuiven. Steeds meer worden algoritmes ingeschakeld als ‘gatekeepers’ waarbij zij in eerste plaats uitgaan van datgene waar men het eerst op klikt. De algoritmes beslissen dus aan de hand van signalen (bij Google zo’n 57) wat voor jou het meest relevant zou moeten zijn, maar dat is heus niet altijd zo. Jammer genoeg zijn algoritmes computergestuurd en hebben ze dus geen weet van ethiek. Bovendien hebben ze ook geen menselijk aspect waardoor ze onmogelijk kunnen beslissen wat wel of niet belangrijk is voor ons.

Zoals het er nu voorstaat, zal weldra alles geëditeerd worden zodat iedereen andere informatie te zien krijgt, ook al zoeken we naar exact hetzelfde. We raken stilaan geïsoleerd in ons eigen persoonlijke informatie-universum, of de filter bubble. Blijf kritisch, ook al maken de algoritmes het ons wat moeilijk.

Wat is jullie mening hierover? Waarom zou een volledig geëditeerd web een goede of slechte zaak zijn? Merken jullie bovendien zelf al dat informatie geëditeerd wordt?

Tom Bogaert is managing partner bij QueroMedia en heeft een jarenlange ervaring opgebouwd in de online marketing sector. Hij werpt dan ook steeds een kritisch oog op de online markt. Volg Tom via @queromedia of @querotom.

Het volledige artikel kan je nalezen op de zoekmachine marketing blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies