Internetmedia moeten meer betrouwbare content aanbieden

Vorig artikel Volgend artikel

Internetmedia moeten meer betrouwbare content aanbieden

Televisie en kranten worden nog altijd de meest betrouwbare bron van nieuws en informatie beschouwd. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het marketingbureau Aranet. Televisie haalde op de betrouwbaarheidschaal een score van 66 procent. Op de tweede plaats staan kranten met een score van 63 procent. Online media kregen een score van 56 procent. Volgens de onderzoekers moeten websites dan ook inspanningen doen om betrouwbare content aan te bieden en internetbezoekers de informatie te bezorgen waar ze naar zoeken.

Na radio en kranten wordt radio als de meest betrouwbare informatiebron beschouwd (60 procent). Het internet komt op een vierde plaats, gevolgd door regionale community-bladen (52 procent), magazines (46 procent) en gratis bladen (35 procent). Verder blijkt dat 34,7 procent van de consumenten zijn informatie in eerste instantie haalt uit televisie. Daarna volgen kranten (23,5 procent), radio (16,5 procent), online media (12,7 procent), community-bladen (5,1 procent), gratis bladen (2,2 procent) en magazines (1,6 procent).

De onderzoekers stellen dat er een duidelijk verband staat tussen de betrouwbaarheid en het gebruik van media. De meest betrouwbare media worden ook het meest geconsumeerd. Hier ligt volgens de onderzoekers dan ook een belangrijke opdracht voor online media. "Steeds meer mensen gaan op het internet op zoek naar nieuws en informatie," aldus Scott Severson, president van Aranet. "Om dat publiek te behouden, moeten websites erover waken dat de consument geloofwaardige content wordt aangeboden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies