Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Televisie en kranten worden nog altijd de meest betrouwbare bron van
nieuws en informatie beschouwd. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek
van het marketingbureau Aranet. Televisie haalde op de
betrouwbaarheidschaal een score van 66 procent. Op de tweede plaats
staan kranten met een score van 63 procent. Online media kregen een
score van 56 procent. Volgens de onderzoekers moeten websites dan ook
inspanningen doen om betrouwbare content aan te bieden en
internetbezoekers de informatie te bezorgen waar ze naar zoeken.
Na
radio en kranten wordt radio als de meest betrouwbare informatiebron
beschouwd (60 procent). Het internet komt op een vierde plaats, gevolgd
door regionale community-bladen (52 procent), magazines (46 procent) en
gratis bladen (35 procent). Verder blijkt dat 34,7 procent van de
consumenten zijn informatie in eerste instantie haalt uit televisie.
Daarna volgen kranten (23,5 procent), radio (16,5 procent), online
media (12,7 procent), community-bladen (5,1 procent), gratis bladen
(2,2 procent) en magazines (1,6 procent).
De onderzoekers stellen
dat er een duidelijk verband staat tussen de betrouwbaarheid en het
gebruik van media. De meest betrouwbare media worden ook het meest
geconsumeerd. Hier ligt volgens de onderzoekers dan ook een belangrijke
opdracht voor online media. “Steeds meer mensen gaan op het internet op
zoek naar nieuws en informatie,” aldus Scott Severson, president van
Aranet. “Om dat publiek te behouden, moeten websites erover waken dat
de consument geloofwaardige content wordt aangeboden.