Algemeen29.09.2008

Internetter vertelt meer aan zoekmachine dan aan familie


Internetter vertelt meer aan zoekmachine dan aan familie

De
internetgebruiker vertelt meer aan zoekmachines dan aan zijn
familieleden en vrienden. Dat zegt Bill Tancer, topman van het
onderzoeksbureau Hitwise en auteur van het boek ‘Click: What Millions
of People Are Doing Online and Why It Matters
‘. Gegevens over online
activiteiten zijn volgens hem misschien dan ook wel de beste manier om
het consumentengedrag te doorgronden. Dat kan volgens hem bijzonder
nuttig zijn voor retailers, die daaruit zouden kunnen afleiden waarvoor
en wanneer ze reclame moeten voeren.

De internetgegevens
vertellen volgens Bill Tancer meer dan wat mensen online doen. Door
bezoeken aan e-commercesites te ontleden kan men volgens hem soms de
verkoopcijfers van een bedrijf achterhalen vooraleer de onderneming
zijn resultaten bekend maakt. Tancer zegt op dit ogenblik samen met
onderzoekers van de universiteit van Stanford te werken aan een nieuwe
graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Daarbij zouden zoektermen
over de brandstofprijzen en bezoeken aan prijsvergelijkingssites wijzen
op een dalend consumentenperiode, terwijl bezoeken aan pornosites op
een economische bloei zouden wijzen.

De auteur zegt dat de online
activiteit bijzonder veel kan vertellen over grote economische
evoluties. Bill Tancer verwijst daarbij onder meer naar de evoluties
binnen de Amerikaanse werkloosheidscijfers. “Door te kijken naar het
aantal zoekopdrachten naar werkloosheids-cheques op de zoekmachines van
Google, Yahoo en MSN en de bezoekersaantallen aan
werkloosheids-websites kunnen tendensen binnen de werkloosheid nog voor
de bekendmaking van officiële cijfers voorspeld worden,” vertelde hij
aan het magazine Forbes.

[Managing 21]