Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Apple
wil zich in de toekomst meer gaan richten op zakelijke gebruikers. De
economische crisis brengt de onderneming uit Cupertino in
moeilijkheden. Het bedrijf genereert niet minder dan 80% van zijn omzet
bij consumenten en de helft van die omzet komt enkel uit de VS. Wanneer
die mensen minder gaan uitgeven dreigt Apple daarvan de gevolgen te
gaan ondervinden. Het aandeel Apple verloor sinds begin dit jaar al 48%
van zijn waarde.
Toen Apple in juni de iPhone 3G in de markt zette, meldde topman
Steve Jobs dat het succes van dat toestel zou afgemeten worden aan de
penetratie ervan in de zakelijke markt. De iPhone 3G heeft een aantal
functionaliteiten gekopieerd van de -bij zakenlui immens- populaire
Blackberry. De maker van dat toestel, het Canadese RIM, heeft vandaag
ongeveer de helft van de Amerikaanse markt voor e-mailtelefoons in
handen.
Maar volgens Jobs is er verandering op komst. 35% van Amerika’s
Fortune 500-bedrijven, waaronder Oracle, Watlt Disney en Kraft Foods,
doen momenteel tests met de iPhone en de eerste bevindingen zouden
positief zijn. Apple wil de zakenwereld dan ook duidelijk maken dat de
iPhone geschikt is voor zakelijk gebruik. Volgens onderzoeksbureau
Gartner is die markt verre van gesatureerd en zouden tegen 2009 288
miljoen toestellen in omloop kunnen zijn, die toegang tot het internet
mogelijk maken. Dat is dubbel zoveel als vandaag.
RIM zit ondertussen niet stil. Het bedrijf maakte vorige week bekend
dat het de winstmarges zou inkrimpen om goedkopere modellen van de
Blackberry in de markt te kunnen zetten en te vermijden dat klanten
naar de concurrentie overlopen. Terwijl de iPhone in de VS voor 199
dollar over de toonbank gaat en ook Samsung voor 130 dollar een
iPhone-rivaal in de markt heeft gezet onder de naam Instinct, kleeft
aan de goedkoopste Blackberry nog steeds een prijskaartje van minimaal
300 dollar.