Algemeen16.06.2009

iPhone geeft consument ‘groene’ informatie over product


iPhone geeft consument 'groene' informatie over product

De
iPhone Apps Store bevat een applicatie die consumenten toelaat
informatie op te vragen omtrent een product dat ze in de supermarkt
willen kopen, door simpelweg de naam ervan in te typen. GoodGuide.com
wil een ‘groene’ consumentengids zijn en bevat totnogtoe reviews over
75.000 producten uit meer dan 200 bronnen, waaronder studies van de
overheid, ngo’s en academici. Elk product krijgt ook een score tussen 1
en 10 toegekend. Een andere klik geeft informatie over eventuele
bijwerkingen van ingrediënten die het product bevat, hoe het product
gerecycleerd kan worden en of er minderheden in de raad van bestuur van
het bedrijf vertregenwoordigd zijn. Consumenet komen ook te weten of
het bedrijf de arbeidswetten respecteert.

GoodGuide.com,
het geesteskind van Dara O’Rourke, die milieu- en arbeidsproblematiek
onderwijst aan de universiteit van Californië in Berkeley, haalde in
2007 zo’n 3,7 miljoen dollar op bij de risicokapitaalgroepen New
Entreprise Associates en Draper Fisher Jurvetson. Het businessmodel blijft voorlopig onduidelijk,
want GoodGuide weigert geld aan te nemen van de bedrijven wiens
producten in de database worden opgenomen en de site vertoont evenmin
advertenties. Geld wordt voorlopig enkel verdiend met klanten die
doorklikken naar sites als Amazon en daar iets kopen.

De iPhone 3GS zal consumenten toelaten de barcode van een product te
scannen, eerder dan de naam ervan in te typen, om de informatie op te
halen. Verschillende bedrijven anticiperen op deze nieuwe evolutie door
vrijwillig informatie over hun producten aan GoodGuide vrij te geven.

Volgens Daniel Goleman, auteur van het boek ‘Ecological
Intelligence’, kan de site een revolutionair effect hebben op industrie
en handel, door consumenten op te voeden in de manier waarop ze
producten kopen. Goleman zelf wisselde van shampoomerk, nadat uit
informatie die hij via GoodGuide in handen kreeg bleek dat zijn
voorkeursmerk niet echt een ‘groen’ merk was.

Maar een teveel aan informatie zou ook wel eens averechts kunnen
werken, zegt John R. Ehrenfeld van de International Society for
Industrial Ecology. Door tientallen gegevens in een cijfer te steken,
kunnen consumenten onmogelijk adequaat geïnformeerd worden over de
gevolgen van elk gebruikt ingrediënt.