Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
25 jaar na hun laatste film, gaan de komedianten van Monty
Python op zoek naar een nieuwe ‘meaning of life’. Dat gebeurt via een online initiatief dat naar de naam Pythonline.com luistert. De homepagina bevat een blog met nieuwtjes over de nog actieve
Pythons; er zijn ook chatboards en e-mailfora. Maar er is een probleem met
Pythonline.com: de inhoud oogt niet bijster amusant. Monty Pythonacteur Eric Idle,
de initiatiefnemer achter Pythonline.com, trachtte al verschillende keren om het
project op te starten, maar tevergeefs. De bétaversie ging in de lente online;
een officiële lancering is voorzien voor eind dit jaar. Idle verkocht de site
een tijd geleden aan New Media Broadcasting Company, een technologiebedrijf uit
Californië, dat grootste plannen heeft met Pythonline en hoopt er een Facebook
of MySpace voor Pythonfans van te maken.
‘Eerdere incarnaties
van Pythonline waren statisch; zaken die je kon bekijken zonder te kunnen
participeren. Nu kan iedereen deelnemen,’ zegt Scott Page, CEO van New
Media Broadcasting, die hoopt geld aan de site verdienen door een combinatie
van advertenties en betaalde abonnementsdiensten, terwijl de site voorlopig fondsen
uit ‘de privé’ kan aanspreken om het project op te starten. En hoewel Monty
Python reeds zijn stempel op het internet heeft gedrukt- het woord ‘spam’ komt
recht uit een Pythonsketch- zeggen
critici dat het bijna onmogelijk is om de hype opnieuw te creëren,’ omdat elk
initiatief steeds verder verwatert.’ ‘Een Python is net als een Beatle,’ aldus
Idle. ‘Je kan niet steeds opnieuw een comeback maken. Wat we wel hebben is een
merk. Monty Python is even sterk als Nike; een naam die we moeten koesteren,
dus.’
Het gros van de auteursrechten op de catalogus van Monty
Python zijn in handen van de groepsleden, die er dus baat bij hebben dat
Pythonline een succes wordt. Maar toch zijn niet alle originele Pythons
even enthousiast. John Cleese verwelkomt de royalties, die hem helpen ‘een dure scheidingsregeling te betalen’,
maar vindt het tegelijkertijd ‘verschrikkelijk
vervelend om zaken te doen die ik 35 jaar geleden al deed.’
Pythononlinezegt de concurrentie aan te willen gaan met populaire
sites als CollegeHumor.com en FunnyOrDie.com, maar of de huidige generatie de
site als een succes zal ervaren, blijft af te wachten. ‘Het design van de site
is pover en verwarrend,’ zeggen critici. ‘Wie op de site terechtkomt heeft
eigenlijk geen idee waar het over gaat.’