Algemeen30.10.2008

Kennis van het brein is interessant voor reclamemakers


Kennis van het brein is interessant voor reclamemakers

Een deel van de
informatie waarmee mensen worden geconfronteerd wordt onbewust
opgeslagen in het geheugen. Die informatie kan schijnbaar willekeurig
naar het bewustzijn worden verplaatst. Volgens de Nederlandse merkstrateeg
Tjaco Walvis kunnen
reclamemakers er echter voor zorgen dat hun boodschappen zodanig worden
opgeslagen dat ze vaker dan andere boodschappen naar het bewustzijn
worden verplaatst.

Deze boodschappen moeten allereerst
onderscheidend relevant zijn. Dat houdt in dat ze moeten passen bij de
persoonlijke drijfveren en behoeften van consumenten. Ten tweede is
herhaling heel belangrijk. Een merk moet dan ook coherent zijn.
Variaties op een boodschap mogen zolang ze elkaar versterken en
duidelijk samenhangen. Tot slot draagt de mogelijkheid tot participatie
bij aan het succes van een campagne. Dat kan zowel mentale als fysieke
interactie zijn.

[Bron: Clou]