Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Kleine
bedrijven zijn niet echt tevreden met hun aanwezigheid op het internet.
Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Webvisible. Minder dan de
helft van bedrijven uit de KMO-sector blijkt een website te hebben,
terwijl de rest niet echt actieve pogingen onderneemt om trafiek naar
zijn online adres te trekken. Bovendien zijn ze over het algemeen niet
tevreden met hun online marketing. Zo zegt 51 procent dat hun website
slecht tot matig geschikt is om nieuwe klanten te recruteren. Slechts 7
procent zegt dat het aantrekken van nieuwe bezoekers de belangrijkste
marketingdoelstelling is van hun website en meer dan 60 procent
besteedt minder dan drie uur per week aan de marketing van hun website.
Drie op tien van de kleine bedrijven doet trouwens helemaal niet aan
internetreclame.
Uit het onderzoek van Webvisible blijkt dat 99 procent van alle
eigenaars van kleinere ondernemingen rechtstreeks betrokken zijn bij de
marketingcampagnes van het bedrijf. Hoewel 65 procent toegeeft dat het
heel belangrijk is om te weten waar klanten vandaan komen, zegt slechts
9 procent tevreden te zijn met de online marketingstratie van zijn
bedrijf. Bijna 80 procent van de kleinere bedrijven investeren trouwens
ook minder dan 10 procent van hun budgetten aan marketing. De helft
daarvan besteedt bovendien minder dan 10 procent van dat
marketingbudget aan online campagnes. Verder zegt bijna 80 procent op
dezelfde plekken reclame te voeren als zijn concurrenten. Drie op tien
vindt dat zijn bedrijf betere marketing voert dan zijn concurrenten.
Toch zegt Webvisible dat de situatie aan het verbeteren is. “Zo
voert 43 procent van de kleine bedrijven aan de voorbije twee jaar het
gebruik van zoekmachines in hun marketingcampagnes opgevoerd te
hebben,” stippen de onderzoekers aan. “Daarbij zegt 23 procent minder
gebruik te maken van gouden gidsen, terwijl 42 procent minder gebruik
maakt van plaatselijke kranten. Bij een kleine groep van early adopters
is er ook een grote groei in het gebruik van video, sms-berichten,
e-mail en mobiele telefonie.” Er blijft volgens de onderzoekers echter
wel een grote kloof bestaan. Zoekmachines zijn voor kleine
ondernemingen immers zelf het belangrijkste kanaal geworden om lokale
producten en diensten op te zoeken. Zeven op tien gebruikt nu meer
zoekmachines dan twee jaar geleden. Bovendien weet 84 procent wat een
gesponsorde link betekent.
[Gebaseerd op: Managing21]