Lancering eerste Social Media Club in België

Vorig artikel Volgend artikel

Lancering eerste Social Media Club in België

De Social Media Club moet aan de meeste lezers van deze blog allicht niet meer voorgesteld worden. Het is een wereldwijde organisatie die tot doel heeft om mensen die actief zijn in bedrijven en organisaties op een no-nonsense manier te informeren over de impact van de nieuwste ontwikkelingen in de media en communicatie.

De SMC is geen bende geeks en vooral geen bende geldkloppers, zoals dat heet. Mensen starten zelf chapters op in steden en zorgen dan dat er maandelijks een meeting is waarbij de content centraal staat. Er is momenteel geen wereldwijd statuut of juridisch kader om zo een chapter te starten.

Tot mijn verbazing bleek er in ons land nog geen Social Media Club te bestaan. Of beter: er is wel een URL die naar een Facebook pagina leidt (zoals ik recent merkte) maar er is geen enkel chapter dat door de SMC is erkend.

Alhoewel ik actief ben met een gelijkaardig forum op Ning, LinkedIn, etc. vond ik het dus geen idioot idee om een chapter van de SMC in eigen land te lanceren.

De initiatiefnemers van de SMC willen blijven per stad werken, hoewel ik hen op de kleine schaal van ons land wees. Dus heb ik beslist om de Social Media Club Brussels te starten. Maar dat betekent niet dat alle meetings in Brussel zullen doorgaan.

Waarschijnlijk zal de chapter een VZW-statuut krijgen en het leuke is dat, voor diegenen die dat willen, de SMC voorlopig gratis lidmaatschap aanbiedt.

Op de Social Marketing Meetup van enkele weken geleden bestond er duidelijk interesse om een neutraal en media-onafhankelijk chapter van de SMC te starten dus nu is het zover.

Afspraak in september

Vandaag kreeg ik de papieren, een proper geplastificeerd lidmaatschapskaartje, een resem stickers (ik kan m’n huis behangen) en een T-shirt waarop staat dat ik professioneel (vanwege betalend) lid ben van de SMC.

Naast het feit dat ik m’n toch wel ietwat buitenmaatse fysieke proporties niet in het Large T-shirt gewrongen krijg en de rest eigenlijk niet zo belangrijk is, vind ik het wel fijn dat we nog eens iets kunnen opzetten.

Wie bang is dat ondergetekende als een dictator regels zal bepalen en vriendjes zal uitnodigen: de SMC Brussels is open, in de statuten komen eenvoudige bepalingen en ik heb absoluut geen zin om mezelf voorzitter, president of wat dan ook te noemen. Ik ben al blij dat ik het kan “opstarten”.

Wie zich geroepen voelt om iets deftig op poten te zetten kan zich gratis of betalend, je kiest maar, hier inschrijven en dan houden we in september gewoon een vergadering waarbij een soort “board” wordt aangeduid (dat moet). Verwacht echter geen stijve over-gestructureerde organisatie maar wel toegevoegde waarde onder het motto: samen sterk, goede content (sprekers) en twee voeten op de grond.

Genoeg gepalaver: de Social Media Club Brussels bestaat en zal professioneel maar ongedwongen zijn. De Social Marketing Meetup op 30 juni kan haar jaarlijks feest worden, de rest is aan jullie.

Afspraak in september of nu online.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies