Algemeen19.09.2008

Lifestreams vervangen blogs


Lifestreams vervangen blogs

Bloggen is over zijn hoogtepunt heen, zo lijkt het. Van de
naar schatting 200 miljoen blogs wereldwijd ligt het grootste gedeelte er stil
en verlaten bij. Veel bloggers kost het te veel tijd en het levert ze te weinig
op. Technorati, een gespecialiseerde zoekmachine voor weblogs, schat dat 60 tot
80% van de bloggers reeds na een maand er de brui aan geeft.

Jaap Bloem van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie
heeft wel een verklaring. `Je houdt het gewoon niet vol. De concurrentie is
immens: het is krabben en bijten. En om weblogs financieel renderend te krijgen
is een groot probleem.`

Veel voormalige bloggers stappen daarom over op zogeheten
`lifestreams`. Hier kunnen mensen de hele dag kwijt aan anderen wat ze doen,
denken en bekijken. Een van de bekendste lifestreams is Twitter. Hier kunnen
internetters bloggen combineren met instant messaging, hetgeen ook wel
microblogging wordt genoemd. Jaiku van Google en Friendfeed zijn andere
voorbeelden van dergelijke netwerken.

[FD]