Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De
theorie omtrent de winstgevendheid van de long tail doet geen opgeld in
de praktijk. Dat blijkt uit onderzoek door Anita Elberse, associate
professor of business administration aan de Harvard Business School. De
door Chris Andersom geformuleerde theorie omtrent long tail houdt in
dat alle kleine nichemarkten tezamen een grotere omzet
vertegenwoordigen dan het kleine aantal extreem populaire producten.
Elberse
maakte voor haar onderzoek gebruik van data van Nielsen VideoScan,
Nielsen SoundScan, Quickflix en Rhapsody. In de eerste drie maanden van
2006 werden via de online muziekwinkel Rhapsody 32 miljoen transacties
verricht. De bovenste laag van 10% meest gekochte liedjes, is goed voor
78% van alle gekochte liedjes. De bovenste laag van 1% is goed voor 32%
van het totaal. De bovenste laag van 10% van de verkochte dvd`s via
Quickflix was goed voor 48% van het totaal.
Naar aanleiding
van het onderzoek adviseert Elberse de producenten van entertainment,
zoals films en muziek, om hun marketing te blijven richten op hun
populairste producten. Zodra producten worden gemaakt voor de tail-end
(impopulaire producten) moeten de kosten zo laag mogelijk worden
gehouden. Hits zijn en blijven dominant in de muziek- en filmindustrie.
[Bron: Harvard Business Review]