Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
It’s
that time of year again…. We gaan deze maand vast heel
veel (on)zinnige lijstjes tegenkomen in de media. En! We gaan ook
vooruit kijken, want ook in tijden van wereldwijde recessie zijn er nog
steeds voldoende consumententrends. Trendwatching.com definieerde een half dozijn trends voor 2009.
Trend 1: Nichetributes
Uitbreiding of aanpassing van een
bestaand merk of product met specifieke eigenschappen, speciaal voor
die ‘niche’ doelgroep. Je laat met je ‘Nichetributes’ zien dat je weet
wat die ene consument bezig houdt binnen zijn lifestyle. Mooi
voorbeeld: De Etre Touchy, maar zegt Trendwatching.com: ‘it’s not all iPods and smartphones’. Zo kwam Estée Lauder met
‘Super Flight Creme, deze geeft je frequent flyer-huidje (let op!) een
continue hydratatie en helpt de huid herstellen van al die droge
vlieguren.
Trend 2: Luxyoury
Jij
bepaalt wat luxe is, simple as that. Niets meer opgelegd door de
adverteerder. Uitgebreide catering in chalet in luxe ski-oord, met
jacuzzi, daily massage, uitzicht op een berg met prachtige
zonsondergang? Luxe? Dat bepaal ik zelf wel.
Trend 3 Feedback 3.0
Denk niet langer 2.0, of stap van
1.0 meteen over naar Feedback 3.0. Meer inspelen op én een actievere
benadering van consumenten en hun ervaringen / emoties die ze eerder
met elkaar deelden op het net.
Transparantie ligt voor onze neus, we moeten er alleen wel wat mee doen.
Trend 4 ECOncierge
We zijn nog niet eco-moe. Groen denken is en blijft verantwoord.
Zo creëerde Fiat het
entertainment systeem Blue&Me™ voor in de auto. Het systeem
analyseert continu rijstijl en geeft je verbetertips betreft zuiniger
rijden. Gevolg: je stoot minder CO 2 uit en tankt minder.
Trend 5 Mapmania
Een logische trend die zich verder
doorzet, het gebruik van plattegronden / kaarten in combinatie met
relevante content gaat alleen maar verder toenemen. Bijna niets komt
zo dichtbij de consument als lokale informatie in optimaal gebruik op,
bijvoorbeeld, je Black Berry Storm
Trend 6 Happy Ending
Laat de consument weten dat je om
ze geeft en dit zal beloond worden. In deze wat sobere tijden toch
uitzicht op een happy end after all.
PS, deze trends zijn uitgebreid te lezen op Trendwatching.com. Voor het uitgebreide rapport en veel meer trends voor het aankomende jaar, is het uitgebreide rapport verkrijgbaar.