Algemeen11.12.2008

Marissa Mayer van Google op LeWeb


Het
komt niet vaak voor dat de eerste medewerker van Google in Europa op
een podium zit en ontspannen praat over dat waar Google mee bezig is en
naartoe gaat. Vandaag werd Marissa Mayer, de “Vice President of Search Product and User Experience” van Google op LeWeb geinterviewed door Techcrunch hoofdredacteur Michael Arrington.

Mayer is bij Google degene die beslist over het wel of niet live
gaan van een dienst of product. Gezien de hoeveelheid producten die
Google de laatste tijd lanceert is dit natuurlijk een interessante
sessie om te volgen op het web. Bij Searchcowboys deden we dan ook live verslag van het interview. Helaas werkte ook hier
de internetverbinding op LeWeb niet mee waardoor de live stream slechts
deels bereikbaar was.

Een goed gesprek met Marissa Mayer

Mayer
begon met de aankondinging van Zeitgeist 2008. Deze was deze morgen
gelanceerd en is uitgebreider dan ooit. Met Zeitgeist 2008 wordt data
van meer dan 30 landen vrijgegeven. Hierdoor ontstaat een veel breder
beeld van de gebruikers van Google dan voorheen.

Hierna kwam Mayer met een ‘echte’ primeur: iGoogle themes for
photographers. Speciale templates voor een heel specifieke doelgroep
waar Google de laatste maanden aan gewerkt heeft.

Leweb08_marissamayer1

De derde Google-dienst die aan bod kwam was Google Chrome. Het
gebruik valt nog tegen, getuige ook de geringe hoeveelheid handen die
omhoog gingen in de zaal toen Mayer vroeg wie er Chrome gebruikte.
Mayer wil Chrome snel uit beta krijgen en de mogelijkheid tot
ontwikkeling van plugins voor Chrome moeten de populariteit gaan
verhogen. Interessant was dat Mayer hier een inzicht gaf in de
werkwijze van Google als het gaat om het al dan niet uit beta halen van
een dienst. Er zijn twee verschillende soorten ‘beta’. Als er iets
“server-side” is, zoals GMail, is er een onduidelijkere grens maar als
het om software gaat, zoals Chrome, gaat men sneller over tot het uit
beta halen van de applicatie.

Arrington pakte vervolgens een van zijn stokpaardjes erbij:
Searchwiki, waarmee je zoekresultaten naar boven of beneden kan
verplaatsen of zelfs kan verwijderen uit je resultatenlijst. Deze
dienst werd onlangs gelanceerd en Arrington is duidelijk niet onder de
indruk: “What in the world were you thinking?”. Mayer counterde de
opmerkingen van Arrington goed door aan te geven dat het visueel geen
storend element is en dat gebruikers het nog best handig vinden.
Arrington was echter pas tevreden nadat hij Mayer de uitspraak had
ontlokt dat er in het eerste kwartaal van 2009 een opt-out mogelijkheid
komt.

Leweb08_marissamayer3

Arrington is uiteraard benieuwd naar de toekomst van search. Waar
gaat Google heen in de toekomst en hoe kijkt Google aan tegen
concurrentie. Mayer benadrukt dat Google inziet dat concurrentie goed
is “we welcome competition”. Mayer gelooft dat
search uiteindelijk veel meer zal gaan over het vinden van
verschillende soorten media. Universal search is daar een begin van
maar Mayer ziet daar nog veel meer groeimogelijkheden in. Hierbij
verwacht ze meer van speech to text dan van face recognition. YouTube
is hier gek genoeg een van de struikelblokken in omdat er tegenwoordig
veel meer mensen in video’s te zien zijn dan vroeger. Het zal nog vijf
tot tien jaar duren voor dit echt goed ontwikkeld zal zijn.

Natuurlijk komt ook het privacy-onderwerp aan bod. “We
take privacy very seriously at google” zegt Mayer. Hierbij zijn
transparancy en keuze het belangrijkst. Het moet voor een gebruiker
duidelijk zijn wat er met data wordt gedaan en een gebruiker moet
kunnen kiezen wat hij er mee wil doen.

 

Tot slot beantwoorde Mayer enkele vragen van het publiek. Zo werd er
de vraag gesteld hoe Google mensen selecteert. “We are really looking
for people who have fire and passion for change in the world and are
able to accelerate” stelt Mayer. Hierbij zijn twee principes van
belang: zijn ze slim en krijgen ze dingen gedaan. Een mooie afsluiting
van een leuk gesprek.