Algemeen18.09.2008

Marketeer moet relatie tussen offline en online doorgronden


Marketeer moet relatie tussen offline en online doorgronden

Hoewel Amerikanen wekelijks zowel 14 uur tv kijken als
computeren, wordt slechts 6% van het marketingbudget besteed aan internet en
22% aan televisie. Marketing Online wijt dit verschil aan het feit dat
marketingmanagers niet goed weten wat ze met internet aanmoeten.

Het inzetten van zoekmarketing voor producten behoort nog
niet tot de vaste competenties van de marketingmanagers. Bovendien zijn veel
marketeers nog opgeleid in andere vaardigheden. Gopi Kallayil van Google
AdSense meent overigens dat het niet nodig is een keuze te maken. Marketeers
moeten vooral de relatie tussen offline en online media doorgronden, vindt
Kallayil. `Vaak is nu nog moeilijk in te schatten of een aankoopbeslissing of
andere actie ingegeven wordt door tv of internet.`

“Traditionele` media zijn zeer effectief in het bouwen van
merkbewustzijn en het creëren van vraag. Ter aanvulling kun je nieuwe media
inzetten voor het targetten van een grote hoeveelheid goed afgebakende kleine
doelgroepsegmenten. Buiten kijf staat dat de opbrengst van online
advertisinginspanningen beter meetbaar is (75%) dan van tv-reclame (25%). Ook door
de premiumprijzen van tv-reclames zal tv minder aantrekkelijk worden voor
marketeers`, aldus Kallayil.