Marketeer van het jaar: Patrick Wauters (Chiquita)

Vorig artikel Volgend artikel

De award is een initiatief van de Stichting Marketing en bekroont een marketing-professional die aantoonbaar en baanbrekend werk heeft verricht op marketingvlak binnen zijn of haar bedrijf. De belangrijkste criteria voor een selectie zijn: de impact op de marketingresultaten van het bedrijf, een sterke visie op marketing en kunnen optreden als woordvoerder van het marketingvak. 

‘Patrick is de marketingman achter de succesvolle ontwikkeling en lancering van de Chiquita-smoothies, eerst in België en daarna Europees', zegt juryvoorzitter Willy Delvaux. ‘Hij combineert een sterke innovatieve en strategische marketingaanpak met een enorme gedrevenheid. Hij is een voorbeeld voor onze jonge marketeers.'

6 finalisten in de finale
De verkiezing ging de finale in met zes kandidaten, waarvan er werden drie weerhouden. Naast Wauters waren dat Wouter Torfs, de gedelegeerd bestuurder van schoenenketen Torfs, en Koen Van Bockstal, de ceo van Oxfam Wereldwinkels. ‘We hadden zes sterke finalisten, die allen aanspraak konden maken op de titel', zegt Delvaux. ‘We hadden enkele sterke kandidaten vanuit top FMCG-firma's (fast moving consumer goods, red.), maar eveneens kandidaten die professionele marketing succesvol hebben ingevoerd in familiebedrijven of non-profit- en dienstensectoren. Allen hebben zij op een succesvolle manier hun merk neergezet en uitgebouwd.'

Franstalige zijde
Langs Franstalige zijde gaat de award naar Philippe Wallez, de Marketing Director van ING Belgium. Willy Delvaux: ‘Philippe is het beste bewijs dat lokale marketing perfect de business-strategie van een bedrijf kan uitbouwen. De jury erkent daarmee de perfecte strategische marketingaanpak en uitvoering van de ING business-strategie: ‘Direct wanneer mogelijk, advies wanneer nodig, onder het leiderschap van Philippe.'

Eerdere edities
De verkiezing van Marketeer van het Jaar was dit jaar al aan haar zestiende editie toe. De laureaten van de laatste jaren waren Saskia Schatteman (De Lijn en Telenet) en Christophe Mottint (Sara Lee/Douwe Egberts) in 2008, Peter Vandermeersch (Corelio) en Grégoire Dallemagne (Tele2 - Belgacom) in 2007 en Hans Cools (Unilever en Sanoma) en Jean Cornet (Alpro) in 2006. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies