Marketeers bereiken jongeren voornamelijk via het internet

Vorig artikel Volgend artikel

Marketeers bereiken jongeren voornamelijk via het internet

Uit een recent onderzoek van het Onderzoeks- en informatiecentrum voor Verbruiksorganisaties (OIVO) blijkt dat toegang tot de media alomtegenwoordig is in de huidige jongerenwereld, zowel in hun huizen als in hun eigen kamer: 94% van de jongeren heeft een internetaansluiting thuis en 56% heeft er een in hun eigen kamer. Dit percentage evolueert in constant stijgende lijn gezien slechts 34% dit bezat in 2007.

 

Veel jongeren hebben toegang tot media

De toegang tot de media neemt toe in alle sectoren, uitgezonderd voor de radio, die stilaan vervangen wordt door mp3- en mp4-spelers. Eén jongere op twee heeft een televisietoestel en een spelconsole in zijn kamer en de dvd-speler doet ook beetje bij beetje zijn intrede. De Franstalige jongeren hebben talrijker een spelconsole in hun kamer, terwijl de Nederlandstalige jongeren daar vaker een mp3- of mp4-speler tot hun beschikking hebben (+3%).

De lievelingsactiviteiten van de jongeren

Jongeren surfen gemiddeld negen maal per week, gedurende 14,6 uren in totaal. De meest courante activiteiten zijn: muziek beluisteren (86%), chatten (76%) en spelletjes spelen, websites raadplegen en aan discussieforums en sociale netwerksites deelnemen (bijna 70%). Vijf à zes op tien jongeren downloaden muziek, kijken naar films en versturen e-mails...

Bijna één op twee jongeren zegt de voorkeur te geven aan de mediawebsites, vooral vanaf de leeftijd van 13 jaar. Op de tweede plaats komen uitwisselingswebsites (YouTube, iTunes,...), die zeer populair zijn bij 12- en 15-jarigen, gevolgd door de technologische websites (Firefox, Microsoft,...), die hoofdzakelijk de jongeren tussen 13 en 16 jaar interesseren. In Brussel hebben de community-sites (blogs, MySpace,...) meer succes bij de jongeren, terwijl dat in Wallonië geldt voor de mediawebsites.

Kopen, verkopen, deelnemen aan veilingen is ook in?

15% van de jongeren noemen spontaan een handelswebsite als meest geliefkoosde site. Eén op twee jongeren zoekt actief naar prijzen op het internet en ze vergelijken de prijzen op verschillende websites of via prijsvergelijkende websites. Dat wil daarom niet persé zeggen dat ze concrete aankopen doen, want bijna vier op tien jongeren kopen het goed of de dienst in een winkel nadat ze het internet geraadpleegd hebben.

Zulke activiteiten doen ze gemiddeld 16,7 maal per week of vijfmaal meer dan in 2009. Een deel van de aankopen en de verkopen online worden in veel gevallen zelfs zonder medeweten van de ouders gedaan. In totaal zeggen 68% van jongeren dat ze al eBay of een gelijkaardige website bezocht hebben. Het gemiddelde voor die bezoeken ligt op driemaal per maand. Er wordt aan die websites meer belang gehecht door de 14-jarigen, met een licht overwicht voor de jongens, alsook door de leerlingen in het secundair algemeen en kunstonderwijs, in Brussel en Wallonië.

Slechts 12% van de jongeren zeggen dat ze al een goed of een dienst online verkocht hebben, terwijl 24% al een aankoop hebben gedaan. Die twee activiteiten komen meer voor bij de jongens en de Brusselaars. Bij 45% van die handelsactiviteiten gebruiken de jongeren de bankkaart van hun ouders, in overleg en in gezinsverband. Daarna komt de betaling in speciën en vervolgens die per gsm.

Volgens hen zouden de 5 beste zaakjes draaien rond videospelletjes, computers, muziek en instrumenten, sportmateriaal en fietsen, modeaccessoires. Maar ze zijn ook goed vertrouwd met de problemen die aan deze transacties verbonden zijn: probleem met de betaling, het goed kan defect zijn of de dienst komt niet overeen met de beschrijving, problemen met bijkomende kosten (vervoer) of problemen met de levering...De grote meerderheid van de jongeren (91%) doet niet aan verkopen per opbod op het internet, terwijl de producten die geveild worden in grote mate bestemd zijn voor de jongeren: spelletjes, kleren, bromfietsen en toebehoren, diensten (abonnementen, reizen, tickets) en muziek...

Ruilen, zoals onze voorouders...

De virale communicatie tussen jongeren werkt heel goed, aangezien 13% van hen zeggen dat ze informatie uitwisselen over de goede zaakjes en goede occasies op het internet: de meisjes voor kleren en schoenen en de jongens voor bromfietsen en gsm…, maar ook internetuitrusting, speelgoed (fietsen, rollers), vrijetijdsuitrusting enz.

13% zeggen ook dat ze al een wedstrijd hebben ontvangen van/verstuurd naar een vriend en 18% zeggen dat ze reclamebanners over de mobiele telefonie (beltonen, logo's, promoties,...) uitgewisseld hebben. De hoofdredenen voor dat delen van informatie is het interessante karakter van de reclame, terwijl voor een wedstrijd (in 24% van de gevallen) natuurlijk het verlangen om te winnen aanzet tot samen spelen, want met hoe meer je speelt, hoe groter de kans dat je iets wint... De jongeren hebben gezegd dat ze af en toe websites uitwisselen over hifiproducten, diensten (abonnementen, tickets,…), internetuitrusting, boeken, spelletjes en speelgoed, iPods en vrijetijdsuitrustingen.

De jongeren zijn ook het mikpunt van product placement. Het bewijs: drie op vijf jongeren hebben al merken zien verschijnen in hun videospelletjes, zowel op console, op computer als op het internet. De jongens hebben ze talrijker gezien (+12%), wat logisch is aangezien ze talrijker videospelletjes spelen.

Aanbevelingen

Volgens Marc Vandercammen, Algemeen Directeur van het OIVO worden jongeren continu belaagd op de sociale netwerken, via reclames of pop-ups, op forums, via hun mailbox… en zelfs zonder dat ze het beseffen, via hun videospelletjes. De klemtoon moet daarom gelegd worden op preventie, voorlichting en educatie van de jonge consumenten online. De overheid moet sensibilisatiecampagnes uitwerken over de misbruiken van de nieuwe betaalmiddelen, zoals betaling per sms of per zeer dure telefoonoproep (0900-nummer). Daarenboven zou de informatie over de mogelijkheden om verhaal te halen, de ouders in staat moeten stellen om een aankoop of verkoop van hun kind te annuleren. En ten slotte moet de wetgeving strenger gemaakt worden om de strijd aan te gaan tegen de misbruiken van bepaalde handelaars online. Een strengere controle en publieke bekendmaking van de wetsovertreders moeten er komen.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies