Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Nu
Madonna en Sharon Stone vijftigers zijn, worden adverteerders zich er
meer van bewust dat senioren allesbehalve een heterogene doelgroep
vormen. De oude stereotypen gelden niet meer. Iemand van 55 heeft een
ander levenspatroon dan iemand van 75 en bevindt zich ook in een andere
levensfase. Een voor de hand liggende conclusie, maar 55% van de
ouderen vindt dat adverteerders de groep niet als mondige, intelligente
consumenten benaderen.
Een derde van de 50-plussers vindt zich afgebeeld als ouderwets en
tegen technologische vernieuwing. Onterecht, want ouderen maken
bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van prijsvergelijkingsites en online
informatie doet ze vaak van merk switchen. Ze zijn dan ook minder
merktrouw dan adverteerders denken. Slechts 39% houdt het bij merken
die ze altijd kochten en een groot aantal laat zich leiden door lage
prijzen. Ruim een kwart zegt dat online reclame en e-mail hun
aankoopbeslissingen beïnvloedt. Mond-tot-mond en aanbeveling door
vrienden scoort met 43% hoger, maar televisiereclame wordt door slechts
15% genoemd en advertenties in dagbladen en tijdschriften door 12%.
Verder zeggen 50-plussers dat ze ongewild veel reclame krijgen
voorgeschoteld voor levensverzekeringen, verzorgingshuizen,
incontinentieproducten en mondprothesen. Ze zouden liever reclame zien
voor reizen, kleding, auto`s en datingmogelijkheden.
[Bron : Marketing Week]