Marketing Innovation (namiddag)

Vorig artikel Volgend artikel

Marketing Innovation (namiddag)

Marketing Innovation was een initiatief van het Limburgse Digital Agency Nascom en had plaats in de wondermooie C-Mine site in Genk (hier is ook het restaurant Terrae van de Limburgse deelnemers aan het VTM programma "Mijn Restaurant" gevestigd). Doel van dit seminarie was om enkele topsprekers aan het woord te laten over nieuwe ideeën en de toepassing van social media binnen marketingprojecten. Topspreker van dienst was Joseph Jaffe.

Hero Brands in a Digital World - Guillaume V/D Stighelen:  Mede-oprichter van het succesvolle reclamebureau Duval Guillaume (@heldenmerk)

Guillaumevds

The end of digital advertising

Binnen de reclamewereld is het lang zo geweest dat men zich onaantastbaar waande.  Astronomische bedragen werden besteed aan reclame.  Voor reclamebureaus waren het hoogdagen waarbij de sky niet eens the limit was.  Het hele marketingmodel was target-driven.  En in veel gevallen was de target een product aan de man brengen.  En meestal was het eenrichtingsverkeer waarbij een campagne gelanceerd werd en waarna men achterover ging zitten om te kijken wat het reactie was.  En uiteindelijk na een evaluatie wordt het hele proces herhaald.  Wanneer het reclamebureau dan op zijn bek ging, ging men gewoon aan een andere deur kloppen.

Maar dit is verleden tijd.  Bedrijven en merken beginnen eindelijk te beseffen dat er met de consument gecommuniceerd moet worden ipv eenrichtingsverkeer over een product.  Deze aanpak zorgt ervoor dat de klant centraal komt te staan.  Deze werkwijze zorgt voor zeer veel zenuwachtigheid, want elke consument krijgt ook een stem.  Een stem die gehoord wil worden en ook reactie verwacht.  En veel marketingbureaus en reclamemensen zijn hier nog niet klaar voor.  De kloof die hierdoor ontstaat zorgt voor veel onbegrip aan beide zijden van de kloof.

Social Media kan hierbij de oplossing bieden.  Ipv te communiceren vanuit een ivoren toren gaan de merken, de marketeers, de reclamejongens deel uitmaken van de conversatie.  En het verhaal dat dan verteld wordt, is een voedingsbodem voor nieuwe conversaties.

Presentation

The Shaving Revolution - David Hachez: het gezicht achter Raz*War (@razwar)

Razwar

Be small, act big

David Hachez gaf ons tijdens zijn presentatie een mooi beeld van hoe hij met goedkope middelen en social media van een onbekend merk toch een speler maakte die kan meedraaien.  Het bedrijfje Raz*War ontstond vanuit het idee dat merken als Gillet en Wilkinson enorme winsten halen op hun mesjes.  In tegenstelling tot hun concullega's vertrok David Hachez niet met het idee om meteen in het retail-circuit terecht te komen.   Met kwalitatieve middelen en een sterk online marketingplan zijn ze er toch in geslaagd om een naam op te bouwen.  De efficiënte inschakeling van social media  was één van de keyredenen voor het succes.

Een moderne styling met een hoog kick-ass gehalte, de keuze om enkel online te werken, zorgt ervoor dat zij een zeer specifieke doelgroep hebben.  Maar daardoor is deze doelgroep wel heel trouw en betrokken.  Deze betrokkenheid laat hen ook toe om zeer snel in te spelen op vragen van klanten en hun gamma op maat te maken van hun doelgroep.  Met de groei van de online communities is het ook voor hen geen probleem om hierin mee te groeien.

In Chocolate we Trust - Evert-Jan de Kort: Gepassioneerde chocolade-freak en eigenaar van Choqoa (@choqoa)

Choqoa

Van verslaving tot obsessie

Sinds zijn kinderjaren is Evert-Jan de Kort gepassioneerd door chocolade.  En ondertussen heeft zijn hele leven zich gericht rond chocolade.  Hij blogt over chocolade, hij twittert erover en hij reist er de wereld voor rond.  Zijn ultieme doel is iedereen believer maken.

Dit doet hij door het organiseren van tasting events, het maken van discovery packs, het communiceren over chocolade.  Zijn voornaamste tools zijn de sociale media.  Niet alleen om zijn verhaal op kwijt te kunnen, maar ook als sales-driver en lead-generator. 

Presentation

The Sense and Non-sense of Marketing Practices - Christian Verschaeren: post-marketing-denker (@crusty)

Christianverschaeren

I don't believe in marketing

Met deze ietwat choquerende uitspraak richtte hij zich vooral tegen het inhoudsloze karakter dat veel reclame momenteel beheerst.  Zelf zegt hij even stap terug te hebben gezet uit het hele marketingcircus om een keertje te bezinnen over de toekomst die hij zelf in het wereldje wil uitgaan.

Te vaak is marketing voor Christian Verschaeren een lege doos waarop veel te veel geschreven staat, maar zonder inhoud.  Te vaak denken marketeers dat wanneer de verpakking (lees: reclame) mooi is dat het merk of product wel verkocht geraakt.  En spijtig genoeg is dit initieel vaak ook waar, maar de klantenbinding gebeurd pas na een herhaaldelijke aankoop.  Daarom pleit hij ervoor dat merken meer tijd en moeite investeren in wat ze maken/doen dat in te vertellen hoe goed ze wel zijn.

Innovation and creativity - Dirk De Jongh: zaakvoerder van gro3 (consultancy-bureau)

Hoe geef je je bedrijf een nieuwe boost?
Dirk De Jongh gaf ons enkele van zijn inzichten in hoe hij met zijn onderneming bedrijven een nieuwe leven inblaast.  Daarbij is brainstorming vaak de basis om te komen tot nieuwe inzichten en strategieën.

Flip the funnel - Joseph Jaffe: keynote speaker en Marketing-guru (@jaffejuice)

Jaffe_0

De Consument als Sales Representative

Marketing richt zich veel te vaak op verwerven van nieuwe klanten door aan mass-marketing te doen.  Daarbij worden traditionele kanalen gebruikt om zo'n breed mogelijke doelgroep aan te spreken.  Met één zeer groot nadeel: de kostprijs.  Een advertentie in de krant kost zeer veel geld en je zit met een enorme waste (niet-geïnteresseerden).  Waarbij er langs de andere kant weinig of geen budget geïnvesteerd wordt in het versterken van de band met bestaande klanten.  Wat als we nu eens de zelfde inspanning (financieel) zouden steken in bestaande klanten?  Zouden zij er dan niet voor kunnen zorgen dat de verkoop aangesterkt wordt?

In marketing wordt vaak gefocust aan het verwerven van nieuwe klanten en ondertussen worden bestaande klanten in de steek gelaten.  Waardoor je ook daar de deur open zet.  Dus het wordt een bodemloze trechter.  Volgens Joseph Jaffe moeten we ons meer gaan focussen op het verwerven van nieuwe klanten door het paaien van bestaande.  Relatiemarketing en customer service zijn de begrippen van de toekomst voor hem.  Sociale media vormen in dit hele concept een zeer belangrijke speler.  Het laat je toe om rechtstreeks te communiceren met de doelgroep en de klanten.  Het was nog nooit zo eenvoudig om rechtstreeks in contact te komen met klanten, hun verzuchtingen, hun wensen.  Mensen spreken nog steeds het liefst met een persoon en niet met een bedrijf.

Massa-communicatie en massa-reclame blijft goed om een brand-awareness te creëren, maar het vinden van nieuwe klanten is eenvoudiger/goedkoper door "mond-aan-mond"-reclame.  Ultieme doel is een tevreden consument die terugkeert en er ook over communiceert.  De waarde van dergelijke klanten is onschatbaar.

© Pieter Baert (foto's)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies